آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

یاس: دنبال گرفتن مجوز نیستم!

یاس: دنبال گرفتن مجوز نیستم!

یاس

فیلم سینمایی «بارکد» تازه‌ترین ساخته مصطفی کیایی برنامه ریزی شده است، همزمان با اکران عید فطر روی پرده رود. یکی از اتفاقات جالب این فیلم موسیقی تیتراژ پایانی آن است که یاسر بختیاری رپر مشهور ایرانی که در بین مخاطبان به «یاس» مشهور است، آن را اجرا کرده، بهره برداری از موسیقی رپ با مجوز رسمی با اسم تیتراژ یک فیلم برای بار نخست در سینمای ایران رخ می‌دهد. به همین بهانه و مسابقه دابسمش این آهنگ، سر وقت «یاس» رفتیم.

به اشتراک خواننده‌های زیرزمینی رپ یا گفت‌آواز، یاسر بختیاری «یاس» دو خصوصیت داشته است، اول این‌که به مسائل اجتماعی حساس بوده و دوم این‌که برخلاف دیگر خوانندگان این نوع موسیقی، از کلمات رکیک استفاده نمی‌کند. یقینا به همین دلایل است که نوع محبوبیتش نیز با دیگران دارای اختلاف است و عوامل فیلم «بارکد» نیز موفق شده‌اند برای بهره برداری از موسیقی ایشان در تیتراژ پایانی فیلم، مجوز بگیرند.

یاس قبل از هر چیز، در گفت و گو با آی‌سینما به این مسئله اشاره می‌کند که در جستجوی گرفتن مجوز برای ادامه فعالیت‌هایش نیست، ایشان پیرامون نحوه هم کاری‌اش با عوامل «بارکد» نیز این‌طور شرح می‌دهد: «بهرام (رادان)، از دوستان خوب من است، وقتی این مسئله را با من درمیان گذاشت، مصطفی کیایی را با اسم کارگردان فیلم معرفی کرد و بعد از آن هم ورژن‌ای از فیلم‌نامه را خواندم. با این وجود برای اجرای تیتراژ، فیلم را هم دیدم. به نظرم فیلم با مزه ای آمد و فرضیه با مزه ای هم داشت.»

این خواننده، پیشتر پیرامون واکنش عده ای از طرفدارانش که آهنگی از ایشان، شبیه به به آهنگ تیتراژ «بارکد» را شنیده بودند، نیز بیان می کند: «بله، حدود چهار سال پیش این ترک را ساخته بودم و تنها برای این‌که موسیقی با حال و هوای فیلم هماهنگ شود، بخش‌هایی از متن آن را تغییر دادم.»

هم اینک بخوانید:   محسن چاوشی: ماجرای عشقی مخصوصی نداشتم

از ایشان می‌پرسیم فکر می‌کند به توجه به موسیقی و اجرای ایشان در فیلم «بارکد» علاقه مندان موسیقی رپ نیز از اکران فیلم در سینما استقبال کنند؟ که جواب می‌دهد: «ممکن است… اصلا نمی‌دانم.» و پیرامون این‌که خودش چقدر به سینما می‌رود، بیان می کند: «زیاد به سینما نمی‌روم، نه اینکه بگویم فیلم‌های خارجی بهترند یا خارجی‌پسند و خارجی پرست هستم، با اینحال فیلم‌های ایرانی را خیلی کم می‌بینم. در حقیقت زیبایی‌شناسی فیلم برایم خیلی مهم است، با اینحال فیلم‌های ایرانی هم نقاط مثبتی دارند، مثلا سراغ سوژه‌های با مزه ای می‌روند.»

یاس پیشتر پیرامون این‌که فکر می‌کند خواست نسل جوان چقدر در فیلم‌های سینمای ایران قابل مشاهده است، بیان می کند: «یک موقعی هست که آدم‌ها به خاطر هنر و ذوقشان داخل بازی هستند و یک مواقعی هم هست که به خاطر سیاست حضور دارند. در حقیقت باید سیاست بازی را بلد باشی تا حضور داشته باشی و این یعنی در کمال تاسف همه چیز منوط به هنرت نمی‌شود. چیزی که الان می‌بینم این است که حضور در سینمای ایران، به این شکل است. هر کس که قدرت بیشتری دارد، حضور دارد و مانده است و افرادی که ذوق و هنر دارند و جزو استعدادهای جوان به حساب می‌آیند در این بازی حضور ندارند، گمان می نمایم باید مانند همین اکنون که جوان‌ها نمایش داده‌اند چه کارهای با مزه ای قادر اند بسازند، به آن‌ها اجازه فعالیت بیشتری داد.»

با استناد به این‌که در سی و چهارمین جشنوراه فجر، بیشترین جوایز به یک فیلم‌اولی و استعداد جوان اختصاص یافته بود، نظر ایشان را پیرامون فیلم ستایش شده این جشنواره یعنی «ابد و یک روز» را نیز می‌پرسیم، فیلمی که متهم به سیاه‌نمایی شده بود، یاس که این فیلم را دیده است، پیرامون آن بیان می کند: «به نظرم بدتر از این‌ها هم در جامعه ما هست. چیزهایی که من دیده‌ام با آثاری که با این موضوعات وجود دارند، همخوانی دارد.»

هم اینک بخوانید:   اندیشه‌ راک تنها برای فرهاد و فریدون فروغی بود

به توجه به این‌که یاس تاکید می‌کند در جستجوی گرفتن مجوز نیست، می‌پرسیم به نظر ایشان، اتفاق «بارکد» می‌تواند دریچه‌ای برای توجه به خواست نسل جوان و حضور موسیقی رپ در سینما باشد یا نه؟ که جواب می‌دهد: «مشاهده نمائید اگر مدیران پیرامون این مثال روشنفکرانه برخورد کنند و بستر را برای افتادن این موضوع در این عرصه باز بگذارند، امکان دارد. یعنی مسئله به شکلی نباشد که کسی ورقه من را تصحیح کند. رپ فارسی با افرادی شروع شد که تعدادشان به ده نفر می‌رسد. در حقیقت آغازکننده بازی کسان دیگری بوده‌اند و اگر کسی قرار باشد در کاغذ من دست ببرد، به نفع من نیست.»

با استناد به تجربه «بارکد»، از ایشان می‌پرسیم تصمیم گرفته است باز هم در سینمای ایران حضور داشته باشد؟ که جواب می‌دهد: «اگر قرار باشد در موسیقی فیلم حضور داشته باشم و با سوژه‌های با مزه ای هم روبرو شوم، چرا که نه؟»

ایشان به علاوه از طرف دیگر پیرامون حضور خوانندگان و ورزشکاران در عرصه بازیگری هم با اشاره به این‌که این کار را قضاوت نمی‌کند، این‌طور نظر می‌دهد:«اگر کار هنرمندان عرصه‌های دیگر در بازیگری خوب باشد پذیرفتنی است. با اینحال به نظرم هر کسی استعدادی دارد و یک عمر هم وقت پای آن صرف کرده است. این‌که مثلا من بخواهم در عرصه دیگری یک سعی‌ای هم بکنم برای شخص من جالب نیست.»

با این وجود تیتراژی که «یاس» برای «بارکد» خوانده چند ماهی زودتر از نمایش عمومی فیلم در معرض قرار داده شده و دلیل این موضوع نیز مسابقه دابسمشی است که تا لحظه اکران «بارکد» یعنی عید فطر برگزار می‌شود. در این مسابقه، مخاطبان قادر اند به انتخاب خودشان بخشی از این آهنگ را لب‌خوانی و فایل تصویری آن را به شماره تلگرام ۰۹۲۱۸۴۰۶۰۴۸ ارسال یا به صفحه رسمى فیلم «بارکد» به آدرس @barcodethemovie  دایرکت کنند. ۲۰ تصویری که از جانب مخاطبان با استقبال بیشتری روبرو شوند به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند و با نظر بازیگران «بارکد» به پنج نفر هم جوایزی داده خواهد شد.

هم اینک بخوانید:   اولین گفتگوی خواننده دوست داشتنی این روزها «حامد همایون»

«بارکد» پنجمین مصطفی کیایی است که در قسمت سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت. در خلاصه جریان این فیلم آمده است: «پشت هر آدمی داستانی هست و پشت هر داستانی یه آدم، بهتره قبل از هر قضاوتی یکم صبر داشته باشیم.» و بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، بهاره کیان‌افشار، پژمان بازغی و رضا کیانیان از بازیگران این فیلم هستند.

در بیشتر مواقع میتوانید در آرتلی تازه ترین گفتگو با خوانندگان پاپ و راک را پیگیری کنید. خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع