آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با پزشکی که در لندن سفیر موسیقی ایرانی است

گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با پزشکی که در لندن سفیر موسیقی ایرانی است

مازیار صدری

موسیقی ایرانیان – غزاله سعادتی: مازیار صدی از نمونه خوانندگانی است که به توجه به آنکه درس طبابت خوانده با اینحال علاقه عجیبی به موسیقی دوران گلها دارد. ایشان  دو آلبوم «معجزه تو» و «نواهای بهاری ایران زمین» را خیلی زود در داخل کشور راهی مارکت موسیقی کشور خواهد نمود، صدری هر دو اثر را در سبک موسیقی گلها خوانده است و به باور ایشان موسیقی گلها اوج اجرای آواز ایرانی است. این پزشک ایرانی بیان میکند: «در دوره ی گلها خوانندگان بزرگی چون استاد ان بنان، شهیدی و عبدالعلی وزیری نمایش دادند که وجود حس و انتقال آن به شنونده از بالاترین تکنیک های آواز است و در بسیاری موارد الزامی به اوج خوانی نیست.»

مازیار صدری آموزش آواز را نزد استاد شاپور رحیمی در سن ۱۷ سالگی در کلاس های شبانه هنرستان ملی موسیقی تهران شروع کرد و بعد از هفت سال موفق به اتمام  یک دوره تکرار ردیف اوازی ایرانی شد. وی همزمان به مدت  دو سال نیز  آموزش مقدماتی سه تار را  نزد  شادروان رضا وهدانی  دید و بالاخره برای فراگیری سبک قدما (استاد طاهرزاده) و ردیف استاد نور علی خان برومند به محضر زنده یاد استاد رضوی سروستانی رفت و تا قبل از درگذشت آن هنرمند در سال ۱۳۷۹ در خدمتشان بود. از جهت دیگر این خواننده تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذارند و بعد از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت، به علاوه از طرف دیگر  صدری دوره تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی را در  ساوت همپتون،  دوره تخصصی بیهوشی را  در دانشگاه بسیار مشهور کمبریج و دوره فوق تخصصی مراقبت های ویژه (ای سی یو) را در شهر برایتون تمام کرد. ایشان عضو کالج سلطنتی جراحان و همینطور کالج سلطنتی کارشناسان بیهوشی و جامعه کارشناسان آی سی یو بریتانیا است. با این هنرمند گفت وگویی کرده ایم که پیشتر می خوانید.

•  آقای دکتر صدری چرا اغلب موسیقی های امروز دیگر ماندگار نمی شود، سخت از چیست؟
-برای ماندگار شدن یک قطعه ی موسیقی  شرایط مخصوصی ضروری است. اول آنکه قطعه ی موسیقی اصالت و قدمت داشته باشد. نمونه این مسئله را در نغمه های کهن  ردیف موسیقی و همینطور موسیقی فضاهای بیننده هستیم. دوم  آنکه شعر و ترانه موسیقی پیغام و معنایی ویژه را داشته باشد که آنرا از موسیقی های معمول جدا می کند و سوم آنکه  اثر بدیع و تازه باشد. در سالهای بعد از تاسیس رادیو ایران شرایطی مهیا شد تا آهنگسازان و نوازندگانی برجسته با الهام از موسیقی ابزاری و بهره برداری از مبانی موسیقی علمی نوعی موسیقی را پدید بیاورند که همه  مشخصه های بالا را داراست. این موفقیت در برنامه های گلها به اوج خود رسید و همراه با کارهای بزرگ موسیقی سنتی که در این برنامه ها اجرا می شد، آثاری نو و علمی نیز معرفی شد که بسیاری از آنها در دسته  ماندگار ترین کارهای موسیقی اصیل ایرانی قرار دریافت کردند. در سالها ی  واپسین نه تنها  اصالت کارها ی اجرا شده بسیار کمتر است حتی سطح اشعار و ترانه ها هم پایین تر آمده است. این مسایل با استناد به رواج بسیار بازخوانی تصنیف های قدیمی و جو تقلید در خوانندگان و مسایل مهمی چون عدم توجه اصولی به موسیقی های با کیفیت به وسیله ارگان های دست اندرکار و عدم پخش موسیقی با کیفیت از رسانه های ملی، همه و همه دلیل نزول سطح موسیقی ارایه شده در بین مردم شده و بالاخره تنها تعداد انگشت شماری از کارهای ماندگار گشته اند. غیر از اینها بدلیل  نشر غیر اخلاقی  و بدون اجازه کارهای هنرمندان و نبود سود کافی برای مردم زیادی از هنرمندان سطح بالا، انگیزه هنرمندان برای تولید کارهای با کیفیت و ماندگار کمتر شده و بسیاری به تولید کارهای بازاری روی آورده اند که حاوی خصوصیات ضروری برای ماندگار شدن نیستند.

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت با «مجید درخشانی»: آواز دارد به انحراف کشیده می‌شود

•  اگر بخواهیم موسیقی دوره گلها را از لحاظ آوازی مورد بررسی قرار دهیم، چه فراز و فرودهایی برای این دوره ویژه قادر ایم در نظر بگیریم؟

مازیار صدری

مازیار صدری

–  موسیقی گلها اوج اجرای آواز ایرانی است، این موسیقی آواز آراسته خوانندگان بزرگ را به میان مردم کوچه و مارکت برد. در این دوره آواز که در دوره های قبل کمتر در بین مردم عادی رایج بود، به میان مردم آمد و شکوفا و مردمی شد. قبل از گلها آواز خوانان در عده ای موارد به دلیل  نشان دادن تکنیک و در عده ای موارد بدلیل نبود ابزار های تقویت صدا، عادت به بلند خوانی داشتند. در دوره گلها خوانندگان بزرگی چون استادان بنان، شهیدی و عبدالعلی وزیری نمایش دادند که وجود حس و انتقال آن به شنونده از بالاترین تکنیک های آواز است و در بسیاری موارد الزامی به اوج خوانی نیست. در این دوره خوانندگانی با صداهای مخملی و پر حس چون استادان بنان و  وزیری و گلچین، با صداهای پر صلابت و‌ با شکوه از قبیل استاد ادیب خوانساری، با صدای  زلال و ادوات تحریر دلچسب از قبیل استاد گلپایگانی، و صدای قوی و شش دانگ از قبیل استاد ایرج خواجه امیری  و استاد شجریان به عرصه آواز وارد شدند که هریک سبکی دارای اختلاف داشتند و چنین تنوعی در سبک اوازی ما در هیچ دوره ای به این  ترتیب مشاهده نشده  و یقینا نخواهد شد. اواز گلها به علاوه از طرف دیگر  با لحظه حرکت کرد و با پیدایش شعر نو  آن را به بهترین وجه با آواز تطبیق داد و حتی در دوران گلها بیننده اجرای آواز با ارکستر هم بودیم که با اسم یک کار تازه جالب توجه بود.

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «ناصر ایزدی»: محمدرضا لطفی یک دنیا بزرگی بود

•  شما در لندن کلاس های موسیقی ردیف دارید، دراین باره شرح دهید؟ چند هنرجو دارید و چه اصولی را آموزش می دهید؟
–  بله من در تنها کلاس ردیف اوازی موسیقی اصیل ایرانی در لندن تدریس می کنم؛ ۱۴ هنرجو در این کلاس کمپانی می کنند  که خیلی علاقه مند هستند. این کلاسها حدود سه سال قبل به دعوت کتابخانه بررسی ها ایرانی در لندن اغاز شد  و تا اینجای کار ادامه دارد، شاگردان کلاس همگی ایرانی هستند  بجز خانمی که خواننده  حرفه ای هستند  و اهل کردستان عراق است.من در این کلاس ها  تلفیقی از ردیف استاد عبدالله  دوامی و استاد نور علی خان برومند را تدریس می کنم. در هر نشست یک گوشه ی آوازی را تدریس می کنم.از پشرفت و پیگیری هنرجویان کلاس  بسیار راضی هستم.

•  آیا از میان آنها هنرجوی با استعداد داریم و اصلا چه شد به صرافت این افتادید که کلاس آواز دایر کنید؟ ایا هنرجوی خارجی هم دارید؟
– در کلاس ما چند هنرجوی با استعداد هم هستند که در سه سال آتی  به حد اجرا خواهند رسید،در باب اینکه چرا کلاس دایر کردم در ابتدا اینکه بعد از بازنشستگی استاد تورج کیارس،  در انگلستان و در کل بریتانیا کلاس ردیف آواز نبود و برای حفظ این گنجینه اصیل ایرانی احساس وظیفه می کردم . دوم انکه استادانم شاپور رحیمی و زنده یاد رضوی سروستانی پیوسته من را به تعلیم دادن آواز ترغیب می کردند و بعنوان شاگردی کوچک باید به قولی که به انها داده بودم رفتار می کردم.

مازیار صدری

مازیار صدری

•  پیرامون آلبوم های جدیدتان بگویید…
– من امسال دو آلبوم موسیقی ضبط کرده ام که هر دوی آنها با ارکستر تشکیل شده از سازهای کلاسیک غربی و ایرانی اجرا شده اند. آلبوم اول با اسم «معجزه تو» که در آن آهنگ هایی از من با تنظیم  قابل ستایش آقای احسان توکل  معرفی می شود. این آلبوم شامل شش  تصنیف و چهار آواز است. آلبوم دوم با اسم «نواهای بهاری ایران زمین»  شامل اجرای ارکستری عده ای از معروفترین تصانیف بهاری موسیقی اصیل ایرانی با تنظیم اقای احسان توکل است. در این آلبوم نیز چند آواز جای گرفته شده است. سبک هر دو آلبوم بسیار به موسیقی گلها نزدیک است با این وجود برای زیبایی بیشتر، سازهای  سنتی ایرانی مثل تار و سنتور و کمانچه در اکستر خودنمایی می کنند. همانطوریکه مطلع هستید در ارکستر گلها بندرت از سازهای سنتی ایرانی استفاده می شد.

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت خودمانی با «علی اکبر شکارچی»

اگر به موسیقی سنتی علاقه مند هستید و دوست دارید گفتگو با خوانندگان موسیقی سنتی را پیگیری کنید با آرتلی همراه باشید. به علاوه از طرف دیگر خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع