آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

پیگیری درباره گمانه‌پردازی‌های مطرح‌شده درباره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با «حمیدرضا نوربخش»

پیگیری پیرامون گمانه‌پردازی‌های مطرح‌شده پیرامون سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با «حمیدرضا نوربخش»

حمیدرضا نوربخش

پریسا قاسم‌زاده: سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ٢٢ دی‌ماه امسال شروع می‌شود، این دوره از جشنواره مثل دوره قبلی با مدیریت «حمیدرضا نوربخش» کار خود را پی خواهد گرفت.

آنها که حضور در جشنواره‌ موسیقی در دوره‌های قبلی را تجربه کرده‌اند، می‌گویند حضور نوربخش و بخش زیادی از هنرمندان شناخته‌شده موسیقی در عرصه‌های مختلف، خط‌مشی، خروجی و شفافیت را در این موضوع موسیقایی دستخوش تفاوت بسیاری کرده است. خیلی‌ها به تفاوت ایجادشده می‌بالند و با این وجود هستند افرادی که اعتقاد دارند شیوه اتخاذشده در اجرا دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر به باعث ابقای نوربخش در سمت مدیریت این جشنواره در دوره حال حاضر هم ادامه خواهد داشت و با تعاریف آنها از فستیوال موسیقی فاصله بسیاری دارد.

در این بین، ارزش بررسی تفاوت اتفاق افتاده یقینا بیش از تعلق خاطر مردم به گروه برگزار‌کننده یا منتقدین آنهاست. در شرایطی که براساس اعلام مجریان، جشنواره موسیقی امسال حدود یک ماه زودتر از سال‌های قبلی برگزار می‌شود، به ذهن خطور میکند آنها سخت سرگرم کار هستند. از رایزنی برای تعیین سایت فروشنده بلیت گرفته تا رایزنی برای حضور گروه‌های خارجی و با این وجود اصلاح وضع و شیوه داوری در مقایسه با سال‌های قبلی تا ماندن بر مسیری که مدیر جشنواره و همکارانش پای فشردن در آن را راهی برای مبدل جشنواره موسیقی فجر به فستیوالی قابل اعتنا می‌دانند، بخشی از کارهایی است که نوربخش و تیم برگزار‌کننده سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر تا امروز انجام داده‌اند.

به توجه به این، تغییر در بیشتر مواقع کار سختی بوده و در بسیاری از موارد در مقابلش مخالفان بسیاری صف‌آرایی کرده‌اند. در این بین بسیاری از نقدها از سر دلسوزی کارشناسانه است و عده ای از آنها هم یقینا از سر نداشتن معلومات کافی. طی روزهای قبلی خبری در یکی از خبرگزاری های کشور پخش شد که به بخشی از این انتقادها پرداخته بود.

هم اینک بخوانید:   سامان احتشامی: اگر کار نکنم دیوانه می‌شوم، دق می‌کنم

نویسنده از عده ای شنیده‌ها خبر داده بود که مبین حضور از نو پورناظری‌ها در تیم اجرایی جشنواره موسیقی فجر دارد. وانگهی، اعلام شده بود محمدحسین توتونچیان، مدیر سایت ایران‌کنسرت برای در دست گرفتن انحصار بلیت‌فروشی این دوره پیشنهادی یک‌میلیاردی ‌(به نوعی پیش‌پرداخت) ارایه داده است. اعطای بخش زیادی از ١۴ جایزه باربد به مجریان یا هیأت داوران جشنواره، اختلاف مالی موجود در پیمان هنرمندان و دلایل بازگشت حمیدرضا نوربخش به مدیریت جشنواره فجر آن هم در شرایطی که ایشان ماه‌ها بعد از اتمام دوره قبلی اعلام کرده بود دیگر این مسئولیت را نمی‌پذیرد، مواردی است که با این وجود در نگاه عده ای از نشریهها مورد پرسش قرار گرفته است.

«من تعجب می‌کنم چرا عده ای از امور به نوعی یک کشف مطرح می‌شود!» حمیدرضا نوربخش، مدیر سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر این جمله را پیرامون مسائل مطرح شده در عرصه بلیت‌فروشی گفت و  گفت: «امسال درست مانند ‌سال قبلی به همه سایت‌های بلیت‌‌فروشی اکتیو در کشور نامه‌ای ارسال کردم و از آنها خواستم پیشنهادهای خودشان را بفرستند.»

بدین شکل که مدیر جشنواره فجر بیان می کند، پرداخت مبلغی تحت عنوان پیش‌پرداخت، یکی از شرایط حضور سایت‌های بلیت‌فروشی در جشنواره سی‌و‌دوم است: «این شرط‌ سال قبلی هم برقرار بود. ‌سال قبلی از سایت‌های فروشنده بلیت جشنواره موسیقی یک‌‌میلیارد و ٢٠٠‌میلیون تومان پیش‌پرداخت گرفته شد. این پیش‌پرداخت هم بخشی از مشکلات مالی جشنواره را تا رسیدن بودجه حل می‌کند و وانگهی، مبلغی است برای تضمین فروش تا سایت‌های بلیت‌فروشی تلاش بیشتری برای فعالیت هرچه بهتر داشته باشند.»

از لحاظ مدیرعامل خانه موسیقی، این مسأله اصلا چیز باورنکردنی و غریبی نیست: «هم سایت ایران‌کنسرت پیشنهادش را به مدیریت جشنواره ارایه داده و هم بقیه فعالان در این عرصه. هنوز هم به نتیجه گیری نرسیده‌ایم با اینحال اگر به این نتیجه برسیم که انحصارا بلیت‌‌فروشی را در دست یک سایت قرار دهیم باید دلیلی داشته باشیم و اگر تصمیم بگیریم این امکان به چند سایت مختلف داده شود باز هم باید دلیلی در بین باشد. با این وجود هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و من هر نوع نتیجه‌گیری در این عرصه را تکذیب می‌کنم.»

هم اینک بخوانید:   هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» ایجاد اثر بی کلام بوده است

مدیر جشنواره سی‌ودوم با بیان این‌که آنها که امروز دلسوزی می‌کنند و حتما هم در این مسیر صادق هستند، چرا در سال‌های قبلی حساسیت نشان ندادند، اضافه کرد: «خوب است که همه به منافع جشنواره بیندیشند. من هم از شفافیت اعراض ندارم، با اینحال خواهش می‌کنم پیزهای معمول را بولد نکنند. از لحاظ من توصیه فلان فرد برای بلیت‌فروشی اصلا چیز عجیبی نیست.»

نوربخش در جواب به این پرسش که پیرامون حضور چندین عدد از عضو های هیأت برگزار‌کننده و هیأت داوران در لیست برندگان جایزه باربد چه نظری دارد، گفت: «اصلا هدف ما حضور همه فعالان عرصه موسیقی نسل جوان و پیشکسوت در امر داوری جایزه باربد بود. وقتی ٩٠ داور در این هیأت حضور داشتند، طبیعی است که آنها فعالان عرصه هستند. امکان حذف این فعالان از رقابت تنها به دلیل حضورشان در هیأت داوران ممکن نبود. تنها کاری که ما انجام دادیم، این بود که هر داور در باب کاری که خودش ارایه داده بود حق رأی نداشته باشد و چنین عملی را هم انجام دادیم، با اینحال حذف کلی این مردم امر محالی است.»

ایشان پیشتر با بیان این‌که نتایج ارایه شده بخش داوری برای قاطبه مردم پذیرفتنی بود و یقینا کسی از شنیدن اسم برندگان مبهوت نشده، گفت: «با این وجود آیین‌نامه داوری، آیین‌نامه کاملی نبود و امسال سعی کرده‌ایم با استناد به نقاط ضعف و قوت آن را کامل‌تر کنیم و امیدواریم امسال کم‌نقص برگزار شود. تعداد داوران هم در نتیجه به گستردگی‌ سال قبلی نیست.»

از نمونه موارد دیگری که برای عده ای از فعالان مطبوعاتی پرسش ایجاد کرده، بازگشت تهمورس و سهراب پورناظری به مدیریت جشنواره فجر است، آن هم در شرایطی که هر دوی این هنرمندان بعد از انتهای جشنواره ‌سال قبلی اعلام کردند دیگر مسئولیت مدیریتی در جشنواره فجر نمی‌پذیرند، با اینحال اکنون اعلام شده امکان دارد این دو مدیریت بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر را به عهده بگیرند. نوربخش در این‌باره گفت: «من از همه افرادی که انگیزه حضور و نقش‌آفرینی در اجرا هرچه بهتر جشنواره را دارند، دعوت می‌کنم حضور داشته باشند. باید بگویم بخش بین‌الملل جشنواره مستقیما با نظارت من سرگرم فعالیت است و مطمئنا مسئولیت اجرا‌اش به کس دیگری داده نخواهد شد.»

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «محمود فرضی‌نژاد»: موسیقی فضاهای ایران رنگین کمان زیبایی هاست

اختلاف دستمزد اعطا شده به گروه‌های مختلف کمپانی‌کننده در جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر هم ازجمله موارد مناقشه‌برانگیزی بود که بحث در باب آن بازهم ادامه دارد. منتقدین از دامنه پرداخت‌های بطور کلی متفاوتی سخن می‌گفتند که مبین پرداخت دستمزد ٣‌میلیون تومانی به گروه‌های موسیقی فضاهای و دستمزد ٢٠٠‌میلیون تومانی به عده ای گروه‌ها از قبیل گروه موسیقی کامکارها داشت. حمیدرضا نوربخش در این‌باره گفت: «ملاک جشنواره برای پرداخت دستمزد، بلیت‌‌فروشی بوده و هست. این مسأله اصلا به معنای ارزش‌گذاری نیست و همه از اهمیتی که شخص من برای موسیقی فضاهای قایل هستم، آگاهند. به توجه به این، چون جشنواره منابع مالی شدیدا محدودی دارد و حتی می‌توان گفت در مقایسه با سال‌های قبلی با افزودن آیین‌نامه پرداخت بیمه این توانایی کمتر هم شد، ما بنای پرداخت دستمزد را بر میزان بلیت‌‌فروشی گروه‌ها گذاشتیم. از این جهت هر گروهی که بلیت‌فروشی بیشتری داشته باشد، دستمزد بیشتری هم دریافت می‌کند.»

اگر به موسیقی سنتی علاقه مند هستید و دوست دارید گفتگو با خوانندگان موسیقی سنتی را پیگیری کنید با آرتلی همراه باشید. به علاوه از طرف دیگر خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع