آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

محسن یگانه: توهین های زیادی شنیدم!

محسن یگانه: توهین های فراوانی شنیدم!

محسن یگانه خواننده پرطرفدار نسل جوان ایران،در گفت و گویی از شرایط کاری اش در این سالها گفت. ایشان در قسمت عمده این گفت و گو به ماجرای تیتراژ «ماه عسل» امسال و حاشیه هایی که برایش بوجود آمده پرداخت.

دنیا بهداد: محسن یگانه چند سالی است برای آلبومهایی که به مارکت می دهد به یکی از پرطرفدار ترین چهره های موسیقی پاپ ایران مبدل شده است.یگانه با این وجود در این سالها کمتر تیتراژ برنامه ها یا سریالهای تلوسزیونی را خوانده است. ایشان در این گفت و گو سعی کرد به زوایای تازه ای از این کم کاری اش بپردازد:

تازه ترین هم کاری شما با احسان علیخانی برمی‌گردد به سال ۸۶ ،از آن وقت تا اکنون صدای شما را در«ماه عسل» نشنیدیم.دلیل این فاصله ۹ ساله چه بود؟

من آدم پرکاری در رسانه نبودم و نیستم. در همین چندسال هم از من تیتراژهای فراوانی پخش نشد. خیلی مواقع روابط و دوستی ها دلیل گرفتن تیتراژها می شود و حتی امکان دارد گاهی در تعارف قرار بگیری و تیتراژی را بخوانی. به غیر از ماه عسل ۸۶ تیتراژهایی که من خواندم به این صورت بود. در باب «ماه عسل» امسال باید بگویم که کار خیلی دیر شروع شد؛ یعنی تنها یک لحظه ده روزه را فرصت داشتم. در ده روز این کار بسته شد.

این کمبود لحظه به کیفیت کار لطمه نزد؟

به این کار لطمه‌ای نزده است و معتقدم قسمت این قطعه این بوده که اینطور معرفی شود.ممکن است اگر لحظه داشتیم به شکل دیگری این کار را انجام می دادیم. ممکن است بهتر می شد ممکن است، هم بدتر می‌شد. با این وجود من با تجربه چند ساله ام به این نتیجه رسیدم که گاهی باید دلی کار کرد. قطعه «هرچی تو بخوای» دلی بود و برای این ساختم که به دل مردم بنشیند نه اینکه سر و صدا کند.من دنبال این نبودم.

تیتراژ رمضانی خواندن با قطعه های دیگر و حتی تیتراژهای دیگر چه تفاوتی دارد؟

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم خواندن تیتراژ بخصوص برای کسی که کم تیتراژ می خواند، کار بسیار سختی است.شما در شکل های دیگر می توانی بدون محدودیت کار کنی. باید ساختارشکنی کنی تا شبیه به چیزی که مردم از تو تصور دارند بشوی.با این وجود در باب این تیتراژ، من دنبال شنیدن تایید و ستایش نبودم. لحظه هایی هم که من کم کار بودم سعی کردم در مارکت پاپ ، خودم را در سطح واضح مدنظرم نگه دارم. من در سیری که در این چند سال کار کردم به تیتراژ وابسته نبودم. درست است که برخی اوقات از این خواسته ام ضربه خوردم ؛ این را می پذیرم، با اینحال خودم می دانم که به خواست خودم این به وقوع پیوسته است.

هم اینک بخوانید:   مصاحبه با «بنیامین بهادری»: متر و معیارم مردم عزیز ایران هستند

بسیاری از خوانندگان طراز اول پاپ در خواندن تیتراژهای رمضانی با هم نوعی رقابت دارند، با این وجود شما از این سنت جدا هستید،چرا؟ دنبالش نمی روید یا پیشنهادش را ندارید؟

اگر بخواهیم جمع بندی کنیم دنبال تیتراژ نرفتم. حرفهایی را نمی توان بگویم،با اینحال سربسته می‌گویم که من در روابط نبودم و دوستان فراوانی در سازمان نداشتم. به خاطر دوستان تیتراژهایی را خواندم که کارهای بدی نشده است. با این وجود بازهم میل چندانی به خواندن تیتراژ ندارم. این مواردی که گفتم تنها در باب صدا وسیما نیست، حتی در نمایش خانگی هم وضع همینطور است و من باز دنبال این رسانه هم نرفتم.

پشیمان نیستید از تصمیمی که گرفتید؟

نه فکر کنم این اشتباه نباشد. چون این کار تداوم و وابستگی می آورد. مردم مکررا دوست دارند که صدای این خواننده را از آن رسانه بشنوند ؛ در حقیقت خواننده به رسانه وابسته می شود نه رسانه به خواننده. این خوب نیست.

یعنی پروسه ممنوع الصدایی یا ممنوع الکاری در تلویزیون برای شما وجود نداشته و شما با میل خودتان این فاصله را رقم زدید؟

من ممنوع الکار نبودم.اصلاً کاری نکردم که بخاطرش ممنوع شوم. اصلاً کسی نمی داند که من کجا هستم؛ در چند سال قبلی کسی از زندگی من برعکس دیگر ستاره های دیگر چیزی نمی داند. من زندگی شخصی خودم را دارم و از خلوت خودم با خانواده لذت می برم.

شما جزو خوانندگانی در عرصه موسیقی پاپ هستید که آهنگسازی، ترانه و تنظیم را خودتان انجام می دهید، با اینحال در تیتراژ «ماه عسل» با روزبه بمانی با اسم ترانه سرا کار کردید. می‌خواهم بدانم که این انعطاف چگونه شکل گرفت که حاضر شدید از کسی ترانه بگیرید؟

از سال ۸۶ که تیتراژ «ماه عسل» را خواندم، از جهت ذهنی و دلمشغولی‌هایی که داشتم آمادگی این کار را داشتم، با اینحال هرچقدر که پیش رفتیم دوست داشتم که کارهای خودم را خودم انجام بدهم. برای همین حدودا همه کاره آلبوم هایم شدم. با اینحال بسیار محشر نمی توان کتمان کرد که روزبه بمانی یکی از بهترین ترانه سراهای کشورمان است. خیلی‌ها انتقاد می‌کنند که چرا همه کارهایت را خودت انجام می‌دهی و این خیلی سخت است، با اینحال من عاشق کارهای سخت هستم. ممکن است طول بکشد تا به نتیجه دلخواهم برسم با اینحال نتیجه‌اش را خیلی بیشتر از آن اتفاقاتی که تکراری است علاقه مندم و راضی‌ام می‌کند. منظورم هم از تکراری، اسلوب و چهارچوب تکراری قطعه هاست و منظورم شخص و خواست های ویژه نیست.

هم اینک بخوانید:   قاسم افشار: از جهان موسیقی مجاز خداحافظی می کنم!

در ترانه روزبه بمانی تغییراتی انجام شد یا همان بسته ای که تحویل شما داده شد بدون تغییر استفاده کردید؟

ممکن است بهتر باشد که من پروسه این کار را به شما شرح دهم ؛ ۱۰روز قبل از شروع «ماه عسل» ما به توافق رسیدیم که این کار را با هم انجام بدهیم. روزبه بعد از آن به دفتر من آمد. شروع کردیم به کلنجار رفتن با این ترانه.این در حقیقت دومین ترانه ای بود که نوشته بود. سال ۸۶ هم دقیقا چنین اتفاقی افتاد. روزبه ترانه ای نوشت و من با عذرخواهی از ایشان خواستم که کار دیگری بنویسد و روزبه هم با کمال میل پذیرفت. خوشحالم که آنقدر ذهن خلاق و بازی دارد که تکمیل تغییر هست. پیرامون این مثال م همان اول که با هم صحبت کردیم فهمیدیم که چه می‌خواهیم و شروع به ماکت زدن ملودی کردیم، با اینحال بعد از آن من بیمار شدم و سه تا چهار روز درگیر بیماری ام بودم.در همان لحظه به این نتیجه رسیدم که نمی توانم این کار را انجام بدهم و بخش تنظیم را به یکی از دوستانم سپردم.اصلاً هم از این کار پشیمان نیستم.

راجع به قطعه «هرچی تو بخوای» اتفاقی که افتاده این است که معمولاً مخاطبان آن با بار اول گوش دادن طرفدارش نمی‌شوند.باید کمی بگذرد که این موضوع بیفتد.ما دیدیم که هرچه بیشتر شنیده شد طرفدارهایش هم بیشتر شد. به نظرم بزرگترین حسن این قطعه تنظیم تازه ای است که در تیتراژ اتفاق افتاده و ترکیب و سازبندی‌های کوبه‌ای و سنتی، آن را ویژه کرده است. نظرها مردم را پیرامون این قطعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصرار من بود که سازبندی ها به این شکل انجام شود، با اینحال دوست داشتم به لحاظ ریتم، کمی ریتمیک تر باشد که لحظه، این اجازه را به ما نداد. ممکن است اگر حتی به اندازه یک روز لحظه بیشتری داشتیم تغییرش می دادیم. با اینحال درنهایت این کار خواست من و هنرنمایی مهیار رضوان بود و میکس آن را آرش پاکزاد به عهده گرفت.همه این ها هم کنار نوازنده هایی رقم خورد که با حس تمام و کمالشان برای «هرچی تو بخوای» ساز زدند. مردم من را طور دیگری می شناسند، با اینحال من دوست نداشتم که خودم را در این کار نشان بدهم. تنها دوست داشتم مردم حالشان خوب شود و با حس خوب موزیک گوش کنند. گاهی برخی مردم با گارد مخصوصی سراغ یک قطعه موسیقی می روند و همان موقع هم نظر می‌دهند. اگر بخواهم درد و دل کنم باید بگویم که مردم فراوانی پیش از هرچیز توهین کردند، با این وجود من دو سه روز اول گوشی خودم را کنار گذاشتم و اجازه دادم آن چیزی که حدس می زنم اتفاق بیفتد. با خودم می‌گفتم چگونه می شود که من این قطعه رابه همراه همه بچه های تولید کننده دوست داشته باشیم، با اینحال یک عده ای اصلا دوست ندارند،حتی به آنها برخورده است. برای همین ممکن است علتش از جای دیگری باشد که من نمی‌دانم و اجازه دادم لحظه کار خودش را انجام بدهد که دیدید لحظه به خوبی کارش را انجام داد و این سخت حل شد. این موفقیت به خاطر «صبر» بود.

هم اینک بخوانید:   گفتگو با «تورج شعبانخانی»: موسیقی هنری است که نمی‌توان مانع از آزادی آن بود

خودتان چقدر مخاطب برنامه «ماه عسل» هستید و در این چند روز پیگیر برنامه بودید؟

من سه قسمت برنامه را توانستم ببینم این چند روز درگیر تمرینات گروهم هستم و در کمال تاسف فرصت نشد همه قسمت ها را ببینم.

نظرتان راجع به کلیت برنامه چیست؟ کدام قسمت‌ها را تماشا کردید؟

من تپه برهانی و برنامه امید که به مادرش رسید را بهمراه عمو سبحان دیدم که سبحان را از همه بیشتر دوست داشتم.

پس شما اینطور گفته میشود که سوژه های فان و بامزه را بیشتر دوست داشتید؟

اتفاقا من از زاویه دیگری نگاه کردم. من یک چهره هستم و دیده شدم، حرف هایم را هم به مردم زدم با اینحال می دانید چند نفر در این کشور هستند که از من بهتر می نویسند، از من بهتر فکر می کنند با اینحال به حقشان نرسیدند و دیده نمی شوند؟ این برنامه تلنگر برای درک کردن مکان بیشتر خودمان است ، این یک تلنگر برای من است که هم می نویسم و هم می خوانم و حتی یک تلنگر برای کسی است که می نویسد و قابل مشاهده نیست. در حقیقت تلنگر برای درک کردن مکان بیشتر خودمان در زندگی است.

در بیشتر مواقع میتوانید در آرتلی تازه ترین گفتگو با خوانندگان پاپ و راک را پیگیری کنید. خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع