آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

«باغ های معلق انگور» منتشر شد

«باغ های معلق انگور» پخش شد

آلبوم موسیقی «باغ های معلق انگور» اثری از گروه موسیقی «گاه» به نوازندگی حمید مرادیان و بابک کوهستانی با یادداشتی از محمدرضا درویشی پخش شد.

به نوشته سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «باغ های معلق انگور» اسم آلبومی با هنرمندی حمید مرادیان نوازنده سنتور و بابک کوهستانی» نوازنده ویولا است که مشتمل بر ۶ قطعه بی کلام با اسم‌های «آن اول»، «آن دوم»، «آن سوم»، «آن چهارم»، «آن پنجم» و «آن ششم» در معرض علاقه مندان موسیقی قرار گرفته است.

حمید مرادیان پیرامون این آلبوم شرح داده است : «فرضیه بداهه نوازی با استناد به دو فرهنگ موسیقایی، زمانی شکل گرفت که سعی کردیم بیازماییم که آیا امکان دارد دو موسیقی به ظاهر دارای اختلاف را همزمان با هم نواخت و در عین حال آنها را در زیبایی شناسی فرمال و جمله بندی یکدیگر محفوظ داشت؟ به هر ترتیب در این برنامه سعی شده موسیقی ابزاری ایران همراه با موسیقی رنسانس اروپا و دیگر اقوام کهن جهان شنیده شود. در این آلبوم سنتور با اسم ساز ایرانی معرف فرهنگ موسیقایی ایران و به طرز ویژه ردیف ابزاری است و ویولا نیز معرف فرهنگ های غیر ایرانی که در جمله بندی و حتی مدها با موسیقی ایران دارای اختلاف هستند. به هر صورت این سری تلاشی برای ایجاد موسیقی دوبعدی به معنی دو زیبایی شناسی دارای اختلاف است که به طرز موازی و با فاصله ای معنادار از هم حرکت کرده و موسیقی را پیش می برند. این دیدگاه بر منجمد بودن موسیقی در لحظه و مکانی ویژه باور ندارد و آنچه بالاخره معرفی می شود نه از نوع موسیقی «آفریده شده» که از نوع موسیقی «کشف شده» است»

هم اینک بخوانید:   «هرچه بود گذشت» با صدای «مجتبی عسگری» پخش می‌شود

محمدرضا درویشی نیز در یادداشتی به بهانه انتشار این آلبوم آورده است:

«ریشه‌های زبانی، فرهنگی و هنریِ همه‌ اقوام و ملل در هم تنیده است. این در هم تنیدگی که ما آن را «تبدیلات» می‌نامیم بر حسب عواملی چون بُعدِ جغرافیایی، مهاجرت و … در نسبت‌های متفاوتی درمقایسه با هم قرار گرفته‌اند. در خودِ ایران با آن همه تنوع قومی، زبانی و فرهنگی، ریشه یا ریشه‌های محکمی بار همه‌ این تنوعات و تبدیلات را بر دوش می‌کشند. این مسئله را می‌توان به قلمروهای مجاور، کشورها، قاره‌ها و کلِ زمین تعمیم داد. همه‌ این پیوستگی‌ها را زمانی می‌توان شناخت که به اصل تبدیلات _ نه تغییرات_ باور داشته باشیم. آنچه این تبدیلات را ممکن تولید میکند وجود ریشه‌های مشترک در زبان، موسیقی و رقص است. در عین حال علوم تازه مانند علم ژنتیک و دانش زبان‌شناسی نیز به کمک آمده و بر این مسئله صحّه قرار داده است. از این جهت قابل فهم است که به چه نحو اقوام، ادیان، نژادها و فرهنگ‌های مجاور و غیرمجاور در طول تاریخ در شکل‌گیری هم موثر بوده و هستند.

سه دین ابراهیمیِ یهودی، مسیحی و اسلام حدودا در یک عرصه‌ جغرافیایی بوجود آمده‌اند. می‌توان انتظار داشت که اولین اِلمانی که در آیین‌های نوکیشانِ مسیحی خوانده می‌شده است، نمونه‌های مبدل شده‌ آواهایی بوده که در آیین‌های مذهبیِ یهودیان به اجرا در می‌آمده است. چگونگیِ نواهای عربستانِ دوره‌ جاهلیت بر ما پوشیده است؛ چه بسا آنها نیز به مانند دیگر ادیان ابراهیمی از تمدنِ کهن‌ترِ آرامی نشات گرفته باشند.

با گذشت از این موضوعات، از یک طرف مسیحیت به اروپا می‌رود و با این مهاجرت بسیاری از آوازهای یهودی به آنجا منتقل می‌شود و از جانب دیگر در دوران طولانی جنگ‌های صلیبی بسیاری از اصول و مبانیِ اجرایی موسیقی اسلامی به اروپا انتقال می‌یابد. از یک‌طرف مبانی نظری موسیقی یونان قدیم دستمایه‌ متفکرینی چون فارابی می‌شود و از جانب دیگر وجود صداهای همزمان در عود اسلامی مایه‌ای برای شکل‌گیریِ اولین ارگانوم‌های قرون وسطایی قرار می‌گیرد. با گسترش امپراتوری اسلامی به جهات مختلفِ جهان، جدا از باورهای دینی، بسیاری از آداب و سنت های، موسیقی‌ها و سازها نیز در حال تبادل بودند. باغ‌های معلق انگور تشبیهی باورنکردنی است از ریشه‌های پیوسته و خوشه‌های شیرینِ درخت عظیمِ تاکی، تا با تبدیلاتِ خود کامِ مردمانِ سرزمین‌های دور و نزدیک را شیرین کند.

هم اینک بخوانید:   آلبوم «فروغ» با صدای «علیرضا قربانی» پخش شد

سری‌ باغ های معلق انگور در برگیرنده‌ دو موسیقیِ به ظاهر دارای اختلاف و به باطن مشترک است. یکی موسیقی به اصطلاح ابزاری ایران که خود آمیخته‌ای بس شگفت است و دیگری، فواصل، مدها و نغمه‌هایی از قرون وسطی و رنسانسِ اروپا. جدا از اشتراکاتِ سازی که در گروه‌های موسیقی دوره‌گرد مثلِ تِروبادورها و تِرووِرها در سازهایی از خانواده‌ عود، سرنا، دهل، نِی‌لبک، چنگ و… جلوه می‌کند، بُعدِ پنهانِ اشتراک این دو موسیقی(ایران و اروپایِ رنسانس و قرون وسطی) لحن مشترک، فواصل مشترک و نغمه‌های نسبتا مشترک است.

نکته‌ دیگر در باب این آلبوم آن است که این دو موسیقی با هم تلفیق نشده‌اند حتی سعی در حرکت دادنِ موازی دو زیبایی شناسی موسیقایی داشته‌اند، از این‌رو اثر در ژانرِ موسیقی تلفیقی قرار نمی‌گیرد. هر یک از نوازندگان در چهارچوب فرهنگ مورد نظر به بداهه سرایی پرداخته‌اند و بداهه قالبی است به ظاهر بی قالب که آزاد از همه‌ پیش‌بینی‌ها در لحظه و تنها در لحظه اتفاق می‌افتد و این نکته ارزش مضاعفی است که به این سری اضافه شده است.»

صدابرداری آلبوم «باغ های معلق انگور» در «مرکز رسانه های دیداری و شنیداری دانشگاه تهران» انجام گرفته و به وسیله اداره کل فرهنگی اجتماعی دانشگاه تهران پخش شده است. رامین وطن نیا صدابردار، رامتین شعبانیان میکس و مسترینگ، مهدی تجلی گرافیک، محمدرضا یعقوبی تصویر، بهاره شیرخوانی و نرگس فلاح پسند مترجم، دیگر دست اندرکاران تولید آلبوم «باغ های معلق انگور» بوده اند.

گروه موسیقی «گاه» به سرپرستی حمید مرادیان فعالیتش  را از سال ۹۴ در عرصه موسیقی شروع کرده است. این گروه زمستان سال ۹۴ کنسرتی را در باغ نگارستان تهران روی صحنه برد و اردیبهشت ماه امسال نیز در تالار رودکی تهران قطعات آلبوم «باغ های معلق انگور» را اجرا کردند.

هم اینک بخوانید:   «شهرام میرجلالی» میهمان ویژه نوزدهمین شب آواز ایرانی خواهد بود

در آرتلی در بیشتر مواقع تلاش خواهیم کرد اخرین اخبار مرتبط با موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی را برای شما گردآوری کنیم. با ما همراه باشید و دوستان خود را به جمع ما بیافزایید

لینک منبع