آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی» درباره نوروز، انتخاب «از تنهایی گریه مکن» به عنوان بهترین آلبوم سال و غم فراغ «افشین یداللهی»

گپُ و گفت جدید با «سالار عقیلی» پیرامون نوروز و باقی اتفاقات امروزی

سالار عقیلی بهمراه خانواده اش

موسیقی ایرانیان- پریسا قاسم زاده: اسم موسیقی سنتی و اصیل ایرانی در عرصه آوازی دستکم از دهه ۶۰ به بعد با دو اسم بزرگ گره خورده است، محمدرضا شجریان و شهرام ناظری. به توجه به فاصله گرفتن نسل جوان از موسیقی ایرانی در یک دهه واپسین صدایی از نسل نو توانسته باز هم توجهات را به سمت موسیقی اصیل ایرانی جلب کند. سالار عقیلی، خواننده ۴۰ ساله آواز ایرانی با اجرای آثاری ماندگار که هم رنگ و بوی موسیقی اصیل این فاصله و بوم را داشت و هم نیاز مخاطب جوان را برآورده می کرد، به سرعت کارکرد خود را میان مردم باز کرد و موفق شد از هر طیف و طبقه ای برای خود مخاطب جذب نماید. قطعه «ایران جوان» با صدای ایشان به شهرت فراوانی میان مردم دست پیدا کرد و به دفعات و به دفعات از رادیو و تلویزیون پخش شد. این خواننده آواز ایرانی که دانش آموخته تئاتر است به روند صعودی خود در اجرای تیتراژهای سریال های تلویزیونی از یک سو و معرفی آوازهای قابل اعتنا در هم کاری با آهنگسازان مشهور وانگهی ادامه داد و کارهای ماندگار فراوانی را ایجاد کرد. عقیلی چندی قبل هم با پخش آلبوم «میهن» در همراهی با استاد «محمدجلیل عندلیبی» و با این وجود با کسب عنوان بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال ۹۵ در تحقیقات ماهنامه تجربه، مورد توجه قرار گرفته است. این خواننده آواز ایرانی که بیان میکند تنها به عشق مردمش می خواند، چند روز قبل دوست و همراه صمیمی و قدیمی اش دکتر «افشین یداللهی» را بر اثر سانحه تصادف از دست داد. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با ایشان پیرامون این اتفاقات تلخ و شیرین سال ۹۵ گفت وگو کرده که پیشتر می خوانید.

* آلبوم «از تنهایی گریه مکن» که با صدای شما در سال ۹۵ پخش شد، در تحقیقات ماهنامه تجربه به عنوان بهترین آلبوم موسیقی سنتی سال انتخاب شد. آن هم در شرایطی که «طریق عشق» استاد شجریان و استاد مشکاتیان و مست و هوشیار حمیدرضا نوربخش و داریوش پیرنیاکان مقام های بعدی را به دست آوردند. پیرامون این انتخاب و اتفاق چه نظری دارید؟
بسیار محشر طبیعی است که من به خاطر انتخاب این آلبوم به عنوان اثر انتخاب سال نود و پنج باید خوشحال باشم. این نکته هم حائز ارزش است که هنرمندانی که آثارشان حائز مقام های دوم و سوم شدند یعنی جناب استاد محمد رضا شجریان و زنده یاد پرویز مشکاتیان برای آلبوم طریق عشق، آقای حمیدرضا نوربخش و داریوش پیرنیاکان برای آلبوم مست و هوشیار، از پیشکسوتان من هستند. به ویژه استاد شجریان که نقش استادی بر گردن من و همه فعالان در عرصه موسیقی ایرانی در دوره معاصر دارند. همین وضع باعث می شود من از انتخاب آلبوم «از تنهایی گریه مکن» به آهنگسازی دوست عزیز و هنرمندم آقای ابوالفضل صادقی نژاد بیش از قبل احساس خوشحالی کنم. گفتن این مسئله در اینجا نیاز است استاد شجریان برای بنده در مکان استادی هستند از اینرو برای ادای احترام و بجای آن آوردن رسم شاگردی این عنوان را با ارادت بسیار خدمتشان تقدیم می کنم. امید که به برکت شروع سال تازه و دعای همه دوستداران بزرگ مرد آواز ایران، استاد بزرگ ما سلامتی کاملشان را به دست بیاورند و از نو برایمان آواز بخوانند. راستش را بخواهید وقتی فهمیدم نتیجه تحقیقات داوران محترم که در میانشان اسم بسیاری از بزرگان موسیقی ایران به چشم می خورد، اینگونه شده پیش از هرچیز دو دل بودم. اگر دست من بود و برگزار کنندگان محترم اجازه می دادند من به عنوان نفر اول بتوانم در این رده بندی تغییر ایجاد کنم ترجیح می دادم اسم خسرو آواز ایران همانگونه که زیبنده است مانند در بیشتر مواقع در صدر قرار داشته باشد. مکان آقای شجریان آنقدر بالا و دست نایافتنی است که برای من، تقدیم آلبوم «میهن» به ایشان که چندی قبل در هم کاری با استاد محمدجلیل عندلیبی پخش شد درست مانند همین عنوان، افتخار است و سربلندی.

هم اینک بخوانید:   گفتگوی مجله «موسیقی ایرانیان» با «سجاد پورقناد»: نیاز به کمالگرایی داریم

* آقای عقیلی این رسمی که در موسیقی ایرانی به چشم می خورد (مرادم همین رابطه شاگردی و استادی و احترام به پیشکسوتان است) در گونه های دیگر موسیقی اصلا متداول نیست. به دفعات دیده شده که فلان فرد بعد از ماه ها هم کاری با استادش در ژانری مانند موسیقی پاپ فورا راه جدایی پیش گرفته و از سبقت گرفتن از استادش هم ابراز شادمانی کرده…
حکایت موسیقی ایرانی با انواع دیگر موسیقی و دیگر گونه های هنری تفاوتی بارز و موقعیتی منحصربفرد دارد. موسیقی ایرانی تنها برای سرگرمی نیست. قصه این هنر ارزنده قصه تاریخ و فرهنگ و تمدن کشوری است با سابقه ای طولانی. مبین زیست مردمانی دارد که از قبلی تا امروز الگو و مظهر صفات نیک و پسندیده بودند. هنر موسیقی ایران از معرفت و شناختی لبریز است که فعالان و علاقه مندانش را سیراب می کند از اینرو رویه اخلاق مداری و احترام به پیشکسوت راه و رسم جاری این هنر-فرهنگ است. همانطور که قطعه میهن حدود ۴ دهه قبل به وسیله استاد ارزنده و نامدار موسیقی سنتی آقای محمدجلیل عندلیبی ساخته شد و ایشان به دلیل رابطه دوستی که با استاد محمدرضا شجریان داشتند از ایشان برای خواندن این قطعه دعوت کردند. وقتی استاد عندلیبی بعد از این دوره طولانی تصمیم به ایجاد تفاوت بنیادین در تنظیم قطعه میهن و همراه کردنش با قطعاتی فاخر و ارزمند در آلبومی با این اسم دریافت کردند از من دعوت کردند تا به عنوان خواننده در خدمتشان باشم. راستش را بخواهید من هم به دو دلیل مهم با افتخار حضور در این آلبوم را پذیرفتم. اول اینکه استاد عندلیبی با آن سابقه طولانی و درخشانان در موسیقی ایرانی کارهای بی بدیل و ماندگاری را به موسیقی سنتی ایران تقدیم کرده بودند و هم کاری با ایشان اتفاق فرخنده ای بود و دیگری اینکه استاد محمدرضا شجریان خواننده «میهن» بودند از اینرو برای من به عنوان یک شاگرد افتخار بزرگی بود که کاری را که قبل از این ایشان خوانده بودند اجرا کنم. بر همین اساس هم بود که به استاد عندلیبی توصیه دادم آلبوم را به پیشگاه استاد شجریان تقدیم کنیم و باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که این توصیه پذیرفته شد و علاقه مندان به این اثر اگر امروز به نوشته های روی آلبوم نگاه کنند خواهند دید ما با کمال احترام و با شعف دل این کار را به آقای شجریان تقدیم کردیم. امیدوارم مردم شریف کشور عزیزم از شنیدن این آلبوم لذت ببرند و این کار هم بتواند مانند دیگر آثاری که به عشق مردم معرفی داده ایم مکان خودش را به طرز شایسته بیابد.

* با مرور سخنان استاد عندلیبی در چند وقت واپسین و با استناد به گفتگوهایی که در دو جلسه در برنامه چشم شب روشن در باب اجرای نوی کار میهن انجام شد در می یابیم این آهنگساز با روشنی اجرای شما را بهترین اجرای کار از ابتدا تا به این لحظه نامیده اند. وانگهی آقای عندلیبی این اجرا از میهن را بهترین اثر آهنگسازی شده به وسیله خودشان به اشتراک همه کارهایی که تا امروز انجام داده اند معرفی کرده اند. با استناد به اینکه ایشان با چهره ها و در اصطلاح قلل موسیقی آوازی ایران در چهار دهه واپسین سابقه هم کاری طولانی مدت داشته اند، شما به عنوان یک خواننده که به لحاظ سن از عده ای از آن ها جوان¬تر هستید از این مقایسه چه حسی دارید؟
پیش از هرچیز باید اعلام کنم استاد عندلیبی به من سالار عقیلی لطف داشته اند و آنچه گفته اند از سر مهربانی و محبت ایشان بوده است. اگر قرار باشد من به عنوان خواننده پیرامون آلبوم میهن شرح دهم باید بگویم در بیشتر مواقع در طول دوران فعالیتم سعی کرده ام که به بهترین نحو وظیفه ای که استادان آهنگساز در اجرای کار به گردنم نهاده اند را اجرا کنم. در میهن هم هرآنچه استاد عندلیبی از من خواستند با کمال دقت و با همه توانم اجرا کردم. با این شرح من تمام تلاش خودم را برای اجرای آلبوم میهن انجام داده ام و اساسا سعی نکرده ام شبیه به به هیچ کدام از خوانندگانی که تا امروز «میهن» را خوانده اند بخوانم. از دید خود من آلبوم «میهن» در برگرینده بهترین آوازهایی است که تا به این لحظه اجرا کرده ام. من تا امروز آوازهای فراوانی خوانده ام با اینحال اکنون از آوازی که در میهن خوانده ام واقعا راضی ام و فکر می کنم با دیگر آوازهای من اختلاف دارد.

هم اینک بخوانید:   قطعه ویدئویی تصنيف «دوران عشق» با صدای «سالار عقیلی» پخش شد

* به نظرتان چرا در این آلبوم توانسته اید بهترین آوازهایتان را بخوانید؟
از دیدگاه خودم تمرین ها و ممارست هایی که در طول سالان از جانب یک خواننده انجام می شود به هر حال باید یک روز نتیجه دهد و تبلور این تلاش ها در یک نقطه از سیر لحظه و در یک لحظه متعین شود. با این وجود نمی توانم آن و لحظه را هم نادیده بگیرم. تار آقای امیرحسین رضا نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در معرفی این آوازها داشته است. ایشان به قدری دلچسب سازشان را نواختند که حس بسیار زیبایی به من دست داد. همانطور که می دانید آقای رضا بسیار کم کار هستند و ممکن است علاقه مندان به موسیقی ایرانی کارهای چندان فراوانی از ایشان نشنیده باشند.با این وجود ممکن است این از خوش اقبالی من بود که در این سری با ما هم کاری کردند و سازشان طوری مرا به شوق آورد که این آوازها خوانده شد. نیاز است اینجا برای اطلاع خوانندگان سایت تحلیلی-خبری «موسیقی ایرانیان» بگویم آقای رضا دنباله روی سبک نوازندگی استاد روانشاد فرهنگ شریف هستند. من هم عاشق ساز استاد شریف بودم و تا ابد هم با این وجود خواهم بود. با استناد به همه این مطالب مطرح شده فکر می کنم آواز خوانده شده در میهن هم به لحاظ تکنیکی، هم به لحاظ وسعت صدا و هم از منظر دیگر جنبه های تخصصی آوازی منحصربفرد در کارنامه کاری ام باشد.

* آقای عقیلی در ساعات و دقایق پایانی سال ۹۵ قرار داریم. این سال هم با تمام تلخی ها و شیرینی ها کم کم دارد به انتها می رسد. با اینحال به ذهن خطور می کند در انتهای غم بزرگی در دل شما نشانده و اکنون خیال تمام شدن دارد. دکتر افشین یداللهی از میان ما رفت همزمان با اینکه رابطه شما و ایشان مانند بسیاری از خوانندگان دیگر تنها محدود به کار نمی شد و همانگونه که می دانم دوستی عمیقی میان تان برقرار بود. از آن دوستی و این غم برایمان می گویید؟!
سال نود و پنج سال بسیار سختی بود. بسیاری از هنرمندان عزیز و موثر در این سال از دست رفتند. آقای حبیب محبیان و استاد فرهنگ شریف، آقای علی محمد بلوچ و در آخر آقای افشین یداللهی هنرمندانی بودند که در عرصه موسیقی آوازه فراوانی داشتند و در کمال تاسف امسال از میان ما رفتند. چهره های مشهور هنری در عرصه های دیگر هم که امسال ما را تنها گذاشتند کم نبودند. آنها هم با پرکشیدنشان بخشی از هنر سرزمینمان را به پایین خاک بردند. به دفعات گفته ایم و باز هم تکرار می کنم که ای کاش دیگر بیننده این اتفاقات غمبار نباشیم. با اینحال بسیار محشر این آرزو با رسم زندگانی روی زمین در تعارض است. از مرگ گریزی نیست و به قول دکتر یداللهی عزیز که هنوز هم در بهت و حیرت پرواز غیر منتظره ایشان هستن: «یکدفعه از لحظه مرگم بی اختلاف قبلی ام بی آنکه بفهمم یک روز در چنین لحظه ای خواهم مرد. برخی مرگ ها غیر منتظره است با این که مرگ غیر منتظره نیست». من هنوز نمی توانم با رفتن دکتر کنار بیایم. همه افرادی که امسال از میان ما رفتند عزیز اند با اینحال رابطه من با دکتر تنها به کار مربوط نمی شد. از خداوند متعال عاجزانه تقا ضا میکنم قدرتی به من عطا کند بتوانم کارهای ارجمند دوست عزیزم را در فراغش روی صحنه برای مردم اجرا کنم. باور کنید این کار در نبود افشین خیلی سخت است. سخت است بخواهم کلمه زنده یاد را برای افشین یداللهی به کار ببرم. با اینحال چه کنم؟ بایبد از نو و از نو به خودم، جامعه هنری، اهالی عرصه ترانه، خانواده اش و همه ایران رفتنش را تسلیت بگویم. با دکتر عزیز کارهای فراوانی داشتم و «معمای شاه» جزو تازه ترین کارهای ما با هم در تلویزیون بود. دوست عزیز از دست رفته ام افشین بزرگوار، « ایران فدای اشک و خنده ی تو»، «ایران به حریق می کشد خاموش تاریخ را» ،«وطنم ای شکوه پابرجا»و «به اسم همه عاشقانت قسم که در راه تو مرگ هم زندگی است» را برای معمای شاه و تبریز در مه سرود و من هم خواندمش. در بیشتر مواقع برای من ایشان یک حماسه سرای منحصربفرد بود. می موفق شد از دل تاریخ و جامعه حماسه را بیرون بکشد و با واژه ها آنها را مهمان دل مردم کند. روحش شاد. دیگر چه کسی می خواهد اینطور عمیق و صادقانه دست به چنین خلقی بزند.

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت بهاری با اعضای گروه رستاک: ما خود اولین منتقدان رستاکیم

سخن پایانی در تازه ترین روزهای سال ۱۳۹۵…
خودم را مدیون مردم می دانم و از اینرو می خواهم از همین مردم بگویم. حریق سوزی پلاسکو در سال ۹۵ حریق به دل همه مان انداخت. مسئله گورخواب ها دلمان را شکست و اخبار تلخی که از گوشه و کنار ایران می رسد آزارمان می دهد. با اینحال آنچه بیشتر همه دلخراش است حل نشدن این مشکلات می تواند باشد. بخشی از جامعه ایران با فقر فراوانی دست به گریبان است. خیلی ها سرگرم کار هستند با این وجود دخل و خرج شان با هم نمی خواند. این قدر از این مسائل زیاد است. آن چه در دور و بر خودم می بینم را سعی کرده ام خدمات رسانی کنم. هر کمکی که از دست من بربیاید، دریغ نمی کنم و هستم. با اینحال مسئله خیلی بزرگ تر از این حرف هاست که بشود انتظار داشت فلان هنرمند یا فلان ورزشکار کاری انجام دهد و فقر ریشه کن شود. اول از همه اکنون که سال تازه دارد از راه می رسد می خواهم از ملت شریف ایران بخواهم به فکر دیگر هم وطنانمان هم باشند و اگر کاری از دستشان بر می آید دریغ نکنند و بعد هم می خواهم آرزو کنم شرایط به شکلی پیش برود که هم دولت مردان و هم دیگران دست به دست هم بدهند تا این فقر کم بشود چون وجود این تلخی ها و سختی ها مایه غم دل همه مردم است. کاش که نباشد تا همه سر آرام بر زمین بگذاریم. امیدوارم در سال تازه دل مردم خوش باشد، غم نبینند و کنار آنها که علاقه به آنها دارند زندگی آرامی داشته باشند. امیدوارم مردم سرزمینم هوای هم را داشته باشند و در سفر هم از فکر کردن به سلامتی دیگر هموطنان غافل نشوند. سال ۹۵ که با تلخی گذشت کاش کام های تلخ در نوروز کمی شیرین شوند.

اگر به موسیقی سنتی علاقه مند هستید و دوست دارید گفتگو با خوانندگان موسیقی سنتی را پیگیری کنید با آرتلی همراه باشید. به علاوه از طرف دیگر خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع