آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» خلق اثر بی کلام بوده است

هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» ایجاد اثر بی کلام بوده است

هامون بهرامی مقدم

آلبوم موسیقی بی کلام «مارال»، اثر تازه ای از «هامون بهرامی مقدم» با همراهی «مصباح قمصری» است که ابتدا دی ماه سال جاری، پخش و در معرض مخاطبین قرار گرفت.

به نوشته سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این آلبوم شامل ۷ قطعه با عناوین «نازلی»، «جستجو»، «پروانه»، «انعکاس»، «مارال»، «شونه به سر» و «آزادی» است که به آهنگسازی «هامون بهرامی مقدم»، نوازندگی این هنرمند و «مصباح قمصری» به اجرا در آمده است. «هامون بهرامی مقدم» در خصوص این اثر بیان میکند: « قطعات این آلبوم در طول چند سال قبلی ساخته و پردازش شده و به این شکلی که موجود هست در آمده است. خصوصیت این سری نگاه دارای اختلاف در ملودی پردازی و تنظیم خط کوبه ای و باس است؛ صمن آنکه تنوع جنس و ملودی در کار بطور کلی احساس می شود.»

بهرامی مقدم انگیزه خود از تولید این اثر در شکل یک سری بی کلام را اینگونه عنوان می کند: «به چند دلیل آلبوم «مارال» را بی کلام ساخته ایم. اول اینکه دغدغه ام ایجاد اثر بی کلام بوده است و دوم اینکه گاهی شرایط سختی برقرار می شود که نمیتوان خواننده مورد نظر را که در حد ذوق و خواست خالق اثر باشد بیابی و باب هم کاری را با ایشان باز کنی. با این وجود شرایط اقتصادی و بحث مجوز ها هم به این مسئله دامن میزند. با اینحال بالاخره علاقه مندیم به کار بی کلام، دلیل اصلی و مهمتر این موضوع بوده است.»

وی می افزاید: «بنظرم در جامعه، باید همه نوع جنس موسیقی باشد تا مخاطب انتخاب خودش رو داشته باشد. مانند این می ماند که شما برای خرید گل به گلفروشی بروید و در آنجا تنها یه نوع گل وجود داشته باشد.»

هم اینک بخوانید:   گپُ و گفت مجله «موسیقی ایرانیان» با داود گنجه‌ای: موسیقی با خلاقیت زنده می‌ماند

خالق اثر «مارال»، در باب بازتاب انتشار آلبوم و اقبال آن به اشتراک مخاطبان بیان میکند: «فکر میکنم تعداد مخاطبین به عوامل فراوانی بستگی دارد که ریشه های جامعه شناختی داشته و ملاک ها نیز در این عرصه دارای اختلاف است. با اینحال به هر حال من سعی کرده ام جنس موسیقی، یک جریان به روز و پویا باشد و این چیزی هست که جامعه هنری ما در همه عرصه ای با استناد به آن پیش می رود و من هم به سهم خود با این موج همراه می شوم. با این وجود در سال های واپسین موسیقی بی کلام مکان خوبی بین مردم یافته با اینحال به لحاظ خدمات رسانی سیستم مارکت و فروش، بازهم از کار با کلام عقب تر است. ولی باید گفت به نظر من مکان هنریش در نوع خود مهمتر است و پر کردن این خلاء به عهده برنامه گذاران وسیاست های کلان مدیریت هنری است که قادر باشند این تعادل را بین این دو نوع موسیقی اعمال کنند. این مسئله هم از روش اجرا کنسرت ها ی بی کلام و خدمات رسانیِ تولید این دسته از کارهای امکان پذیر می باشد.»

این نوازنده و آهنگساز به علاوه از طرف دیگر اشاره می کند که : «کارهای هنری نباید با ملاک مارکت سنجیده شوند چونکه اگر این نگاه مسری و همه گیر شود، مطمئنا به تنه هنری این درخت لطمات فراوانی وارد خواهد شد و مسیر تولید هنر که مهم های انسانی باید در آن متجلی شوند، مبدل به عرصه ای صرفا برای معرفی کالاهای مصرفی می شود که عمر محدودی خواهند داشت.»

هم اینک بخوانید:   گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «کریم صالح عظیمی» به بهانهٔ هفتادمین سال تولد این استاد موسیقی ایرانی

در اینجا ضروری است این نکته اضافه شود که در آلبوم «مارال»، بهرامی مقدم ضمن آهنگسازی، به نوازندگی سنتور نیز پرداخته و قمصری نوازندگی بم کمان و سازهای کوبه ای، تنظیم خط باس و کوبه ای، میکس و مسترینگ و تولید اثر را بر عهده داشته است. این سری در دو استودیوی «استیج» و «گات» به ضبط رسیده است و «احسان نیک فرجام» در معرفی ی تصویر جلد و «بهارک عباس زاده» در دیزاین آن، هم کاری داشته اند.

اگر به موسیقی سنتی علاقه مند هستید و دوست دارید گفتگو با خوانندگان موسیقی سنتی را پیگیری کنید با آرتلی همراه باشید. به علاوه از طرف دیگر خواهشمندیم دوستان خود را به جمع ما بیافزایید.

لینک منبع