آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

محمد معتمدی: ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می شود ولی غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم

محمد معتمدی: ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می شود با این وجود غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم

نشست رسانه ای کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی محمد معتمدی و رهبری ارکستر رضا شایسته یکشنبه ۲۹ مرداد ماه در تالار امیرحسین فردی عرصه هنری برگزار شد.

به نوشته سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و با استناد به گفته مهر، علیرضا امینی از مدیران اجرا کنسرت «بگو کجایی» در ابتدای این نشست خبری گفت: سری کارهای فاخر کلاسیک ایرانی که از عمر تولید آن بیش از نود سال می گذرد در برگیرنده خصوصیت های مخصوصی هستند. این کارهای، آثاری هستند که به روش سینه به سینه منتقل شده اند و یکی از هنرمندانی که طی دهه های قبلی از خود کارهای بسیار ارزشمندی بر جای قرار داده استاد مجید وفادار است که قطعه های مرتبط به این هنرمند تاثیر بسیاری در عرصه شنیداری موسیقی اصیل ایرانی داشته است. این هنرمند نزدیک به سیصد تصنیف دارد که باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که هم دست نویس آنها می باشد و هم بیش از دویست قطعه از آنها به روش شنیداری ممکن است.

وی ضمن معرفی عده ای از کارهای و برنامه های در مقابل موسسه ای که در آن فعالیت می کند، ادامه داد: در ارکستر مجید وفادار ساختار زهی و بادی رنگ و طعم ویژه خود را داشت و ما باید در جستجوی ارکستری می گشتیم که چنین قابلیتی را داشته باشد و تنها ارکستری که موفق شد به ما کمک کند ارکستر «چکاوک» بود که در این کنسرت همراه ارکستر «نیایش» حضور دارد. ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که رنگ و بوی کارهای قدیمی مجید وفادار حفظ شود به این خاطر غیر از بهره برداری از ارکستر چکاوک از صدای محمد معتمدی نیز استفاده کردیم.

کارهای باورنکردنی و غریب برای جذب مخاطب

محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی هم در این نشست گفت: خیلی خوشحالم بعد از سال ها برنامه ریزی شده است برنامه ای به روش منسجم آثاری از هنرمندان ایران را به صحنه برود. این کارهای پیوسته ورد زبان مخاطبان موسیقی ایرانی بوده اند با این وجود خالقان این کارها کمتر به مخاطبان معرفی شده اند به این دلیل هدف ما از اجرا این کنسرت این است که غفلت های موسیقی ایرانی را جبران کنیم و به جریان رابطه موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی پاپ در ارکستر گلها توجه کنیم. قطع شدن این رشته و کنار قرار داده شدن این استادان از موسیقی دلیل شد تا از با کسب ذائقه موسیقی اصیلی ایرانی باز بمانیم و به کارهایی روی بیاوریم که بسیار باورنکردنی و غریب است. ما دوست داریم این رشته های پاره شده را به هم وصل کنیم تا موسیقی ایرانی در همان فرمت خود با استناد به ذائقه مخاطب امروز ایرانی معرفی شود.

هم اینک بخوانید:   کنسرت خواننده جنوبی باطل شد | این دفعه مرگ امان نداد

این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به رابطه شعر و ترانه با موسیقی اصیل ایرانی گفت: یکی از دلایلی که موسیقی اصیل ایرانی در رابطه با مخاطب موسیقی ایرانی دچار مساله است، مسئله شعر و ترانه است. شما اگر دقت کنید، می بینید که ترانه های فراوانی برای موسیقی سروده شده اند که ترانه سرا آن را در دست موسیقی نوشته است. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی نواخته می شود با این وجود غزل مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم به این خاطر بر این باورم اگر برنامه ریزی شده است غزل در موسیقی استفاده شود باید واژه ها و ترکیب های تازه ای که در زندگی مردم قابل فهم تر است نیز مورد بهره برداری قرار گیرد که باید در اینجا این خبر خوب را به شما بگوییم که در محیط ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند که سروده های بسیار به روزی هم دارند.

وی پیرامون مسئله بازسازی و بازخوانی کارهای پیشکسوتان موسیقی ایرانی ادامه داد: آثاری که در این کنسرت برای مخاطبان اجرا می شوند، غیر از چند قطعه در جامعه امروز ما کمتر شنیده شده است. شما اگر کمی جستجو داشته باشید متوجه می شوید عموما کارهای بازسازی شده باید همانی باشد که قبلا به وسیله آهنگساز یا خواننده ایجاد شده بود. من به خاطر دارم وقتی مقرر شده بود در محضر استاد محمدرضا لطفی قطعه «ایران ای سرای امید» را بازسازی کنیم ایشان دائم به این مسئله تمرکز داشت که در بازسازی ها باید به هدف بازخوانی و بازسازی توجه کرد. به هر حال هدف ما در اجرا کنسرت پیش رو این است که انقطاع تاریخی که بین موسیقی اصیل ایرانی قدیم با موسیقی امروز ایران بوجود آمده به سهم خود مرتفع کنیم بدلیل آنکه همه امروز نتایج این انقطاع تاریخی را هم در موسیقی ایرانی و هم در موسیقی پاپ می بینیم. ما می خواهیم با این برنامه و برنامه های شبیه به فضایی را در سبد شنیداری مخاطب ممکن کنیم که این انقطاع دیگر وجود نداشته باشد.

هم اینک بخوانید:   «روناک» در تالار وحدت می‌نوازد

یک علامت پرسش بزرگ در مقابل عملکرد رسانه ملی

معتمدی پیشتر این نشست در جواب به یکی از خبرنگاران پیرامون خدمات رسانی رسانه ملی از موسیقی تصریح کرد: من حدود بیست سال است که در عرصه موسیقی فعالیت می کنم و با اینکه اعتراضی ندارم با اینحال باید بگویم حمایتی هم از رسانه ملی ندیدم و این یک علامت پرسش بزرگ برای من است و نمی دانم چه جریاناتی در کار بوده که این رسانه هیچ وقت رسانه من نبوده و من در مقایسه با خیلی از هنرمندان از محاسبه خوبی برای پخش آثارم در صدا و سیما دارا نیستم.

وی ادامه داد: در کمال تاسف صدا و سیمای ما در سال های واپسین به خودی خود منشا جریانی نبوده و پیوسته وقتی اثری در مارکت موسیقی پرفروش شده سر وقت همان کارهای رفته و از این کارها استفاده می کند همزمان با اینکه سری ای چون سازمان  صدا و سیما با این ابعاد، باید خودش جریان ساز باشد و خودش ذائقه مخاطب را تعیین کند.

از مدیران وام نمی خواهم، سخت جای دیگری است

رضا شایسته رهبر ارکستر «چکاوک» هم در این نشست رسانه ای با انتقاد از کمبود خدمات رسانی های دولتی از ارکسترهای خصوصی  گفت: چرا وقتی از پیشرفت اشتغال سخن می گوییم این مسئله نباید در عرصه هنر اتفاق بیفتد؟ آیا از یک ارکستر چهل نفره نباید حمایتی انجام گیرد؟ من انتظار دریافت وام از مسئولی را ندارم با اینحال خواسته ام این است که در عرصه اجاره سالن کمک بیشتری کنند و از دست‌اندازی هایی که در عرصه موسیقی ایجاد می شود، جلوگیری کنند. من عاجزانه از مدیران دولتی می خواهم درمقایسه با این مسئله توجه بیشتری داشته باشند چرا که گروه ها و ارکسترهای شدیدا نیازمند خدمات رسانی بیشتری هستند.

هم اینک بخوانید:   نشان ملی فردوسی به «شهرام ناظری» رسید

وی پیرامون جزئیات اجرای ارکستر چکاوک در کنسرت پیش رو اظهار کرد: وقتی آقای امینی توصیه اجرا این کنسرت را به سری ارکستر چکاوک داد ما تمام تلاش خود را انجام دادیم که کارهای معرفی شده بیشترین نزدیکی را به کارهای استاد مجید وفادار داشته باشد. در عرصه خوانندگی هم باید بگویم که محمد معتمدی از نمونه هنرمندانی است که حساسیت بسیار بالایی برای حضور در ارکسترها و کنسرت های زنده دارد و من پیوسته به این مسئله دقت فراوانی داشته و پیوسته خواهان حضورش در برنامه هایمان بودم. برنامه پیش رو در دو بخش اجرا می شود که در هر بخش کارهای استاد مجید وفادار برای مخاطبان معرفی می شود و ما در هر قسمت بخش های آوازی نیز داریم که به خوانندگی آقای معتمدی اجرا می شود.

شایسته گفت: بازسازی کارهای قدیمی کار بسیار سختی است و ضروری است که روی اجرای زنده این کارهای تمرکز بیشتری داشته باشیم.

کنسرت «بگو کجایی» به خوانندگی حمد معتمدی با خدمات رسانی کمپانی «شیناتک» (گروه هنری موزاوی) و همراهی انجمن موسیقی ایران ساعت ۲۱:۳۰ روز نهم شهریور ماه در برج میلاد تهران با قطعات مجید وفادار اجرا می شود. در این کنسرت قطعات «به سوی تو»، «سفری در شب»، «غرور شکسته»، «گلباران»، «گل اندام»، «چون تو را دیدم»، «جلوه هستی» و «محفل مستی» اجرا خواهد شد. این کارهای از جاودانه های استاد مجید وفادار هستند که به وسیله معتمدی و با همراهی ارکستر «نیایش» که در این اجرا میزبان نوازندگان مهمان ارکستر «چکاوک» است به صحنه خواهد رفت.

معرفی آلبوم تازه معتمدی، معرفی تکنوازی های مجید وفادار و معرفی کتاب زندگینامه و کارهای مجید وفادار از نمونه برنامه های جانبی این کنسرت است که برنامه ریزی شده است بعداز ظهر نهم شهریورماه در سالن رودکی برج میلاد برگزار شود.

در آرتلی در بیشتر مواقع تلاش خواهیم کرد اخرین اخبار مرتبط با موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی را برای شما گردآوری کنیم. با ما همراه باشید و دوستان خود را به جمع ما بیافزایید

لینک منبع