آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

مشکل سینمای ایران، فیلمنامه نیست

سخت سینمای ایران، فیلمنامه نیست

به نوشته دیباچه، رضا میرکریمی دبیر
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه
۲۳ فروردین
با حضور در برنامه «چشم شب روشن» شبکه چهار در سخنانی پیرامون شهید آوینی اظهار کرد:
تازگی و کاشف بودن آوینی برایم دلنشین بود. ایشان کپی پیست کسی نبود و همزمان با اینکه برنامه
های فراوانی پیرامون جنگ پخش می شد، صدایی هر هفته از تلویزیون پخش می شد که دیدگاهی دارای اختلاف
داشت
.

وی اضافه کرد: ایشان را خیلی از نزدیک درک نکردم،
با این وجود در روز تشییع پیکرش احساس مخصوصی داشتم و به خاطر کمپانی در مراسم، دانشگاه نرفتم.
ایشان از اتفاقات نمی ترسید و تکمیل پذیرش معانی تازه بود. پرسشگری از ایشان آوینی تولید که
تکراری نبود و صدق بر کلام ایشان حاکم بود
.

آوینی اگر زنده بود، به مخاطب جهانی فکر
می کرد

میرکریمی تصریح کرد: ما پیرامون گذشتگانمان
اینگونه هستیم که می خواهیم از آنها یک موجود جامد بسازیم، با اینحال من فکر می کنم اگر آوینی
اکنون زنده بود به مخاطب جهانی فکر می کرد با این وجود ما مجبوریم چون پرونده زندگی ایشان در یک
لحظه واضح بسته شده، پیرامون همان لحظه حرف بزنیم. شهید صیاد شیرازی نیز حاوی همین
خصوصیت ها بود. ضمن اینکه این سخن را که می گویند ما به شهدا مدیونیم، قبول ندارم و
به نظرم ما به هیچکس جز خودمان دینی نداریم
.

پیشتر اکبر نبوی کارشناس این برنامه
پیرامون جشنواره جهانی فیلم فجر پرسید و میرکریمی در این باره گفت: حجت الله ایوبی
مدیرکل سابق سازمان سینمایی یک سال و نیم پیش توصیه دبیری این جشنواره را داد و من
پیرامون آن دغدغه داشتم. به ویژه که سال ها است می گویم پاشنه آشیل جشنواره بخش تخصصی
آن است.
۱۰ سالی
بود که من به جز مهمانی هایی که در خلال اجرا جشنواره دعوت می شدم در جشنواره کمپانی
نمی کردم. از اینرو تصمیم گرفتم جشنواره جهانی
به روش یک گردهمایی خوب و باشکوه سینمایی با حضور صاحبنظران جهانی برای رابطه با
جهان باشد
.

با پول ساختمان می توان تولید، فرهنگ نه

کارگردان «خیلی دیر خیلی نزدیک» یادآور
شد: زمانی مشکلات منطقه ای، می طلبید که ما با سینمای ارزشمندی که داریم، جشنواره ای
به اندازه آن داشته باشیم. به ویژه که در منطقه عده ای تلاش کردند با صرف هزینه های گزاف
جشنواره برگزار کنند که موفق نشدند، چرا که با پول، ساختمان می توان تولید با اینحال فرهنگ
را نه
.

جشنواره ای لوکس را به جشنواره ای تخصصی
مبدل کردیم

میرکریمی تاکید کرد: ما جشنواره ای را که
ویترین داشت و لوکس بود، به جشنواره ای تخصصی با کارگاه های آموزشی مبدل کردیم. ریخت
و پاش کمتری داشتیم و ولخرجی های کشورهای همسایه را انجام ندادیم چرا که تصمیم داشتیم
از یک جشنواره پیرو به جشنواره ای صدرنشین مبدل شویم. برای اینکه کشورهای همسایه از
تاجیکستان تا افغانستان نیز این جشنواره را پایگاه خودشان بدانند، کوشیدیم ذائقه سازی
کنیم
.

هم اینک بخوانید:   سرود «ای ایران» ثبت ملی شد

دبیر جشنواره جهانی فجر، با اشاره به عده ای
از آمارهای این جشنواره گفت: سال قبلی از
۶۵ فیلمی
که داشتیم
۱۷ فیلم
برای بار نخست در آسیا نمایش داده شدند و آثاری نیز داشتیم که اولین حضور بین المللی
شان را تجربه کردند. امسال این قانون را برای کمپانی کنندگان همسایه داریم که فیلمشان
را در هیچ جشنواره منطقه ای کمپانی نداده و جشنواره فجر را ترجیح داده باشند
.

همه جشنواره ها سیاسی هستند

پیشتر بعد از پخش تیزر جشنواره که به
یاد و اسم عباس کیارستمی ساخته شده اسن، میرکریمی پیرامون اینکه سیاست یا هنر، کدام
گزینه را در موفقیت فیلم های سینمای ایران در جشنواره های جهانی موثر می داند، تصریح
کرد: به نظر من همه جشنواره ها سیاسی هستند، منتها در هر جای دنیا غلظت و نسبت و اندازه
دارد. در نتیجه همه مانند ما دنبال اهداف ملی خودشان هستند با اینحال این دلیل نمی شود همه اتفاقاتی
که در جشنواره ها رخ می دهد، از آن نگاه سخت گیرانه عبور کرده باشد
.

اصولا سینمای مستقل دنیا، سینمای معترض
است

وی با بیان اینکه اصولا سینمای مستقل دنیا،
سینمای معترض است و این در همه جای دنیا رایج است، عنوان کرد: اینگونه نیست که تنها
در ایران، سینمای اجتماعی سینمای مستقل باشد و این در همه جای دنیا صدق می کند و همه
جای دنیا سیاست به نحوی پشت همه چیز هست
.

اینگونه نیست که تنها در ایران، سینمای اجتماعی
سینمای مستقل باشد و این در همه جای دنیا صدق می کند و همه جای دنیا سیاست به نحوی
پشت همه چیز هست. میرکریمی پیرامون مکان سینمای معترض در جشنواره جهانی فجر گفت: سینمای
مستقل و کم تیراژ از این جنس است که بخش بزرگتری از حقیقت در آن است، اگر چنین آثاری
در جشنواره باشد، بسیاری از افرادی که صرفا علاقمندان سینما نیستند می توانند فیلم ها
را به عنوان بستری بررسی و شناختی تماشا کنند و مخاطب جشنواره باشند
.

فضایی که در دنیا حاکم است، محیط انتقاد
است

کارگردان فیلم «دختر» ادامه داد: هیچ هنرمندی
در شرایط عادی، دوست ندارد مخاطب کمتری داشته باشد. فضایی که در دنیا حاکم است، محیط
انتقاد است و در تاریخ بشر چنین بی عدالتی را بیننده نبوده ایم و طبق آماری که ارایه
می شود تنها
۸ درصد
جمعیت جهان
۸۲ درصد
منابع را در دست دارند
.

هم اینک بخوانید:   معرفی ورژن نمایش خانگی «اکسیدان» با عرصه هنری نیست

علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده
ایم در جمع نه گویان دنیا نیستیم

وی با اشاره به شکل گیری یک «نه بزرگ جهانی»
تصریح کرد: ما علی رغم هزینه های بسیاری که پرداخت کرده ایم در جمع این نه گویان نیستیم،
ما در قبلی یک نه گوی بزرگ در افکار جهانی بودیم و اکنون یک قدرت خوب در منطقه هستیم
.

معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است

میرکریمی در بخشی دیگری از سخنانش گفت:
عرصه فرهنگ متغیر است و با یک ورژن کوچک نمی توان آن را اداره کرد. از این زاویه است
که من معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی است و در فیلم هایش ذائقه و فرهنگ ایرانی
دیده می شود. این تنگ نظری که بگوییم کیارستمی از ما نیست همانی است که باعث می شود
در جمع نه گویان نباشیم و لوکال و منطقه ای باشیم
.

من معتقدم عباس کیارستمی فیلمساز بزرگی
است و در فیلم هایش ذائقه و فرهنگ ایرانی دیده می شود. این تنگ نظری که بگوییم کیارستمی
از ما نیست همانی است که باعث می شود در جمع نه گویان نباشیم و لوکال و منطقه ای باشیم.
سیاستمداران به حرفمان گوش ندادند کار خودمان را کردیم

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر تصریح
کرد: ما تا جایی که قادر ایم می کوشیم با سیاستمداران در این باره که عرصه فرهنگ مهم
است و هزینه های شما را کاهش می دهد، حرف بزنیم، با اینحال اگر کسی به حرفمان گوش ندهد، ما
می کوشیم کار خودمان را درست انجام بدهیم و امسال بعد از یک سال تلاش با دبیرخانه ثابتی
که داشتیم، به نتایج خوبی رسیده ایم. مثلا ما برای مهمانانی که از اروپا دعوت کرده
ایم این سخت را داشتیم که آنها اگر در پاسپورتشان سفر به ایران درج شده بود، دیگر
قادر نیستند به آمریکا سفر کنند. پیرو تنش های تازه ای که این آقای تازه به دوران رسیده
در آمریکا ایجاد کرده است، هم مشکلاتی داریم. کشورهای عربی هم که با ما در زاویه قرار
گرفته اند و ما می خواهیم یک مانور فرهنگی ملی داشته باشیم و در این شرایط در کمال تاسف
تنازعات سیاسی و جناحی حقیر آنقدر وقت مملکت را گرفته است که ما خودمان دست به کار
شدیم
.

هم اینک بخوانید:   پايتخت ٥ به فرودگاه امام می رسد+ جديدترين عكس ها

۶۷ مهمان کارشناس بین المللی داریم که برای آمدن یا نیامدن ۴۸ ساعت از ما وقت می خواستند

دبیر جشنواره جهانی فجر پیرامون اتفاقات
جشنواره امسال شرح داد: امسال ما از
۶۷ کشور
جهانی مهمان کارشناس، کارگردان، بازیگر و… داریم افرادی که از ما
۴۸ ساعت وقت خواستند تا ببینند می توانند اخطار
کنند و به ایران بیایند و دیگر قادر به رفتن به آمریکا نباشند و نتیجا به ما بله
گفتند.
۳۰، ۴۰ نفر
هم از کشورهای عربی هستند با این وجود نه از عراق و لبنان و … حتی از مصر و الجزایر و
تونس و مراکش
.

از محل پایین آوردن پذیرایی مهمان ها دارالفنون
را راه انداختیم

میرکریمی پیرامون دارالفنون جشنواره فجر
نیز شرح داد: ما از محل پایین آوردن پذیرایی مهمان ها و عناصری که جشنواره را لوکس
می کنند، دارالفنون را راه انداختیم که شامل
۵۰ نفر
از جوانان پایین
۲۷ سال
ایرانی و جوانانی از
۲۸ کشور
دنیا است؛ افرادی که حداقل یک فیلم ساخته اند و در کل
۱۱۰ نفر هستند. در این فرصت بوجود آمده آنها می توانند
از آزمایشات بزرگان سینمای ایران و جهان سود ببرند. امسال اساتیدی دعوت کرده ایم که
وقتی می گفتند شما برنامه ریزی شده است برای استعدادهای جوان آموزش دهید، می پذیرفتند و دغدغه
شان بود
.

سخت سینمای ایران، فیلمنامه نیست، نداشتن
تنوع در ژانر و اجرای ضعیف است

وی ادامه داد: امسال ما ۲ برابر پارسال فیلم داریم و یک سال تمام
سینمای جهان را رصد و انتخاب کردیم. من معتقد نیستم سخت سینمای ایران فیلمنامه است،
حتی تنوع ژانر ندارد و در ساختار و پرفورمنس ضعیف شده است. از اینرو فیلم هایی انتخاب
کرده ایم که قدری با این تک آهنگی سینمای ایران که بیشتر فیلم های اجتماعی و بدون فانتزی
است، دارای اختلاف باشد
.

دبیر جشنواره جهانی فجر به علاوه از طرف دیگر با اشاره
به باشگاه مخاطبان تصریح کرد: اینکه مخاطبان بیایند فیلم ها را ببینند و بروند به درد
ما نمی خورد، ما باید مخاطب شناسی کنیم، تعداد عضو های باشگاه مخاطبان پارسال
۸ هزار نفر و امسال ۲۲هزار نفر است و امیدوارم بتوانیم پاسخگو باشیم.
سطح سواد کمپانی کنندگان نیز نسبتا بالا و متوسط نزدیک فوق لیسانس است
.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای
محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود
.

تازه ترین اخبار هنری در آرتلی پخش میشود. لطفا دوستان خود را با ما همراه کنید.

لینک منبع