آرتلی | اخبار هنری آخرین اخبار هنری از ایران و جهان را در آرتلی دنبال کنید

حسین علیزاده: «غمنومه فریدون» ادای دین به «شهر قصه» است

حسین علیزاده: «غمنومه فریدون» ادای دین به «شهر قصه» است

آلبوم «غمنومه فریدون»

«حسین علیزاده» اعتقاد دارد آلبوم صوتی «غمنومه فریدون» ادای دینی به زبان عامیانه‌ای است که فراموش شده و در حقیقت ورژن آپدیت شده «شهر قصه» است.

به نوشته سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و با استناد به گفته خبرگزاری خبرآنلاین، عصر شنبه ۳۱ تیر، نشست مطبوعاتی و معرفی آلبوم صوتی «غمنومه فریدون» با حضور پیمان قدیمی، نویسنده و کارگردان این اثر، نیما دهقانی، حبیب رضایی، صابر ابر، فرهاد فزونی و حسین علیزاده در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

حسین علیزاده در ابتدای این نشست گفت: «وقتی پیمان قدیمی با من قرار گذاشت و گفت می‌خواهد قطعاتی از موسیقی‌های ساخته شده به وسیله من را برای اجرا در «غمنومه فریدون» انتخاب کند، ابتدا متن را خواندم و آنقدر شیفته‌اش شدم که توصیه دادم خودم برایش موسیقی بسازم.»

ایشان ادامه داد: «این برنامه دلیل شد ما خانواده‌ای هنری شکل دهیم (به شوخی) بی آن‌که با هم ازدواج کرده باشیم. الان طوری شده که هر لحظه هم را می‌بینیم، دیالوگ‌های این اثر بین‌مان ردوبدل می‌شود.»

این آهنگساز و نوازنده مشهور موسیقی ایرانی اضافه کرد: «می‌گویند کار گروهی کردن در ایران سخت است با این وجود «غمنومه فریدون» نشان داد می‌توان کار گروهی کرد و تا انتها با هم دوست ماند. ما برای این کار هیچ قراردادی با هم نبستیم و براساس رابطه دل‌هایمان پیش رفتیم. آن‌چه دور هم جمع‌مان کرد نه پیمان که رابطه احساس و عاطفه بود.»

پیشتر، علیزاده در جواب به این پرسش که «غمنومه فریدون» چه میزان وامدار «شهر قصه» بیژن مفید است، شرح داد: «وقتی اتفاق خوبی در تئاتر و موسیقی ما می‌افتد، چرا نباید ادامه‌دار باشد؟! ما دچار انقطاعی تاریخی هستیم و کارهای هنری‌مان بعد از اجرا تمام می‌شوند که حیف است. هیچ ایرادی ندارد که «غمنومه فریدون» را ادای دینی به «شهر قصه» و زبان عامیانه‌ای که در حال فراموشی است، بدانیم. این اثر تقلیدی از «شهر قصه» نیست و ورژن آپدیت شده آن است.»

هم اینک بخوانید:   مراسم یادبود زنده یاد استاد «احمد محسن‌پور» برگزار می‌شود

پیمان قدیمی هم در خصوص نسبت «غمنومه فریدون» با «شهر قصه» گفت: «دلیل اصلی من برای ایجاد این اثر، میل بازگشت به ادبیات شفاهی دهه ۳۰ بود؛ نمونه‌هایی مانند تلاش‌های احمد شاملو در «کتاب کوچه» یا «قصه دخترای ننه دریا» یا «پریا» و… و به علاوه از طرف دیگر تلاش‌های صادق هدایت. این‌ها سری‌هایی‌اند که در محاق فرو رفته‌اند و «غمنومه فریدون» بازگشتی است به آن‌ها.»

قدیمی اضافه کرد: «نکته دیگر بلایی است که در نظام آموزشی ما بر سر ادبیات‌مان آمده است و می‌آید. نوع تدریس ادبیات در نظام آموزشی ما بسیار صقیل و سنگین است، به گونه‌ای که اشعار شعرای کلاسیک را نیازمند معنی شدن کرده است و اجازه رابطه بی‌واسطه و بدون معنی کردن لغات را نمی‌دهد.»

آلبوم «غمنومه فریدون»

ایشان در جواب به سوالی در خصوص چرایی تاخیر در انتشار آلبوم صوتی «غمنومه فریدون» و نامشخص بودن تکلیف ورژن نمایشی آن که برنامه ریزی شده است در تالار وحدت روی صحنه برود، گفت: «بخش نمایشی این کار در سکوتی خبری فرو رفته است و ما تلاش می‌کنیم در لحظه و مکانی خوب در موردش آگاهی رسانی کنیم با اینحال در باب انتشار ورژن صوتی تاخیری در کار نبود و با وجود این ابتدا تصمیم داشتیم آلبوم و نمایش هم لحظه با یکدیگر باشند با اینحال بعدا صلاح دیدیم ابتدا ورژن شنیداری را پخش کنیم.»

حسین علیزاده با اینحال با اشاره به طولانی شدن روند انتشار آلبوم صوتی «غمنومه فریدون» شرح داد: «همان‌طور که پیمان اشاره نمود، تاخیر در انتشار به دلیل این بود که ابتدا فکر می‌کردیم برنامه ریزی شده است هم لحظه که ورژن صوتی را پخش می‌کنیم، «غمنومه فریدون» را در تالار وحدت روی صحنه ببریم با اینحال چون اجرا در تالار وحدت به دلیل اشکالات فنی و ترافیک اجرا مرتب به تاخیر افتاد، تصمیم گرفتیم هنوز آلبوم را بیرون بفرستیم.»

حبیب رضایی هم در تکمیل صحبت‌های علیزاده اضافه کرد: «نظر من این است که آلبوم «غمنومه فریدون» به خودی خود قائم به ذات است و این طور نیست که حتما باید ورژن نمایشی آن هم روی صحنه برود تا تکمیل شود. روزی که نیما دهقانی برای تولید این اثر با ما صحبت کرد، انگار در تکه زمینی بایر بودیم که دکه‌ای هم داشت با اینحال با آمدن حسین علیزاده انگار اتوبانی شش طبقه کنار دکه ما ساخته شد. اگر ورژن تئاتری هم داشته باشیم، خوب است با اینحال بدون آن هم «غمنومه فریدون» می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.»

هم اینک بخوانید:   شروع اجرای برنامه موسیقایی «چند شب» در تالار رودکی

نیما دهقانی نیز با تایید صحبت‌های حبیب رضایی اضافه کرد: «این اثر نه اپرا تئاتر است و نه نمایش رادیویی. در حقیقت تئاتری شنیداری است که انگار به جای دیوار چهارمش (دیواری فرضی مابین بازیگران و تماشاگران)، پرده‌ای سیاه کشیده‌ایم. وقتی پیمان متن «غمنومه فریدون» را برای من آورد، شعر بود و ما به دفعات و به دفعات خواندیمش تا این شعر مبدل به نمایشنامه شد و استاد علیزاده که آمد رویش رنگ پاشید.»

پیشتر، حسین علیزاده در باب سازبندی «غمنومه فریدون» شرح داد: «این اثر، خودش سازبندی‌اش را به من دیکته کرد. وقتی به این اثر گوش می‌کنید، متوجه می‌شوید که در قسمت‌هایی از موسیقی تعزیه استفاده شده است و بخش‌هایی که حالت رزمی دارد شبیه به به موسیقی زورخانه است. ما هیچ چیز غیر خودی در موسیقی این اثر نداریم و معتقدم با گوش دادن به «غمنومه فریدون» میتوانید ابزار‌های موسیقی ایرانی را یاد بگیرید.»

سپس صابر ابر که در این اثر نقش فریدون را بر عهده دارد، گفت: «متن تکرارنشدنی «غمنومه فریدون» حال خوبی برای من داشت که فراموشش نمی‌کنم. جای خالی افرادی که امروز یا به دلیل مشغله کاری نتوانستند پیش ما باشند و افرادی که دیگر روی این خاک نیستند را شدیدا احساس می‌کنم و سهم بزرگ مرتضی احمدی را. تمام تلاش ما این بود که شان مخاطب را حفظ کنیم و خواست‌اش را تغییر دهیم. اگر فرهاد فزونی و همکارانش تلاش کردند دیزاین متفاوتی برای این اثر انجام دهند به دلیل میل‌شان به ارتقای سطح خواست مخاطب بود و اگر حسین علیزاده روی کارش حساس است و وسواس دارد و دیر به دیر کار می‌کند برای این است که ارتقای سطح خواست مخاطب را مهم می‌داند.»

آلبوم «غمنومه فریدون»

علیزاده پیشتر با اشاره به اسم مرتضی احمدی که صابر ابر به آن اشاره نمود، گفت: «هر لحظه اسم مرتضی احمدی می‌آید ناخودآگاه اشک شوق به چشمم می‌آورد. ایشان با وجود این نقشی منفی در این اثر داشت با اینحال آن قدر خوب بود که ناچار می‌شدید همان نقش منفی را هم دوست داشته باشید.»

هم اینک بخوانید:   «پشنگ کامکار» در تالار وحدت کنسرتِ تک‌نوازی اجرا می‌کند

ایشان پیشتر در باب نسبت موسیقی فاخر با زبان عامیانه هم شرح داد: «هر چقدر تلاش کنیم فاخرتر و ادبی‌تر حرف بزنیم از مردم دورتر می‌شویم. مثلا در باب شنیدن اشعار خیام، حافظ و مولوی از زبان عروسک در اپراهای عروسکی، هیچ وقت در باور من نمی‌گنجد که این اشعار کلاسیک را از زبان عروسک بشنوم؛ با وجود این برای ساختش تلاش بسیار فراوانی شده است. معتقدم موسیقی جدی می‌تواند با زبان محاوره رابطه برقرار کند و می‌توان شعر و ترانه‌ای نوشت که محاوره‌ای باشد با اینحال به درد موسیقی فاخر هم بخورد.»

علیزاده در باب خوانندگان این اثر هم گفت: «پوریا اخواص، علیرضا برنجیان و داریوش کاظمی در این اثر همراه ما هستند که برنجیان نقش فریدون را می خواند. تلاش من این بود که خواننده هایم را تنها از تهران انتخاب نکنم. پوریا با اینکه ساکن تهران است با اینحال اصالتا شیرازی است، داریوش از گرگان آمده و برنجیان از کرمانشاه.»

پیشتر قادر اید عکسهای سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان (عکاس: مرضیه امیری) از این مراسم را پیگیری کنید.

در آرتلی در بیشتر مواقع تلاش خواهیم کرد اخرین اخبار مرتبط با موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی را برای شما گردآوری کنیم. با ما همراه باشید و دوستان خود را به جمع ما بیافزایید

لینک منبع